De har sett på forslaget transportplan for perioden 2018-2029, som nå skal til politisk behandling. Rassikringsgruppa mener dokumentet per nå ikke er holder mål hva skredsikring angår.

- Når det gjelder skredsikring er dokumentet ikke i nærheten av å dekke de behovene som Statens vegvesen selv har dokumentert, skriver rassikringsgruppa i en pressemelding.

Ytterligere 25 år

De viser til at kostnadene til skredsikring er beregnet til over 47 milliarder kroner for hele landet for prosjekter med middels og høy prioritet.

- NTP-dokumentet foreslår i sin høyeste, ramme å dekke inn under halvparten (23 milliarder) av dette i 12-årsperioden. Det vil altså gå ytterligere 25 år før vegnettet er sikret, basert på dagens kostnadsnivå, sier rassikringsgruppas leder Åshild Kjelsnes i pressemeldingen.

Skremmende tanke

Rassikringsgruppa påpeker at det historisk sett har vært en økning i beregnede kostnader til skredsikring som tilsvarer det bevilgningene har økt.

- Da er det grunn til å tro at vi er minst halvveis inn i dette århundret før Norges veger er sikret mot skred. Det er en skremmende tanke. Vi er svært langt unna målet om at alle norske veger skal være sikret mot skred innen år 2030, med mindre Samferdselsministeren og Stortinget gjør kraftige endringer i NTP-dokumentet som nå er lagt fram, sier Kjelsnes.