Dette sier regionsjef i Norges lastebileier-forbund for Nordland, Troms og Finnmark, Odd Hugo Pedersen.
Han forusetter likevel at den politiske behandlingen medfører at man går for den høye rammen der samfunnssikkerhet også vektlegges.
– Da får man inn litt mer, for eksempel Kvænangsfjellet, og også E8 fra Sørbotn til Laukslett.
Regionsjefen synes ikke det er riktig å vektlegge kun samfunnsøkonomi i en slik plan.
– Man må også vurdere sikkerhet og gjøre distriktspolitiske vurderinger. Fisk og laksetransport er kjempeviktig for Nord-Norge, og veiene må ha de kravene som næringen stiller.
Selv når også andre vurderinger enn samfunnssikkerhet prioriteres, ser Pedersen at flere prosjekter faller ut.
– Det er prosjekter vi hadde forventet skulle være med. Som E8 i Skibotndalen og faktisk også Nordkjosbotn - Hatteng. Det er ikke spesielt god standard på veien der, med mye kurvatur.
Pedersen synes imidlertid det er positivt at Kvænangsfjellet står omtalt i planen.
– Det at veien over vurderes etter flere kritierier er positivt da, avslutter han.