Dette sier regionsjef i Norges lastebileier-forbund for Nordland, Troms og Finnmark, Odd Hugo Pedersen.

Han forusetter likevel at den politiske behandlingen medfører at man går for den høye rammen der samfunnssikkerhet også vektlegges.

– Da får man inn litt mer, for eksempel Kvænangsfjellet, og også E8 fra Sørbotn til Laukslett.

Regionsjefen synes ikke det er riktig å vektlegge kun samfunnsøkonomi i en slik plan.

– Man må også vurdere sikkerhet og gjøre distriktspolitiske vurderinger. Fisk og laksetransport er kjempeviktig for Nord-Norge, og veiene må ha de kravene som næringen stiller.

Selv når også andre vurderinger enn samfunnssikkerhet prioriteres, ser Pedersen at flere prosjekter faller ut.

– Det er prosjekter vi hadde forventet skulle være med. Som E8 i Skibotndalen og faktisk også Nordkjosbotn - Hatteng. Det er ikke spesielt god standard på veien der, med mye kurvatur.

Pedersen synes imidlertid det er positivt at Kvænangsfjellet står omtalt i planen.

– Det at veien over vurderes etter flere kritierier er positivt da, avslutter han.