Det går fram av en pressemelding fredag fra Troms fylkeskommune.

- Derfor måtte vi hastefinansiere utbedring når fylkeskommunen fikk ansvaret for Pollfjelltunellen i 2009, sier fylkesrådet i sitt svarbrev til departementet.

Saken om Pollfjelltunellen har sitt utspring i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2. mars i år sendte brev til Troms fylkeskommune hvor de konkluderer med at utbedring av fylkesveg 868 – Pollfjelltunellen – er en ordinær driftsoppgave for fylkeskommunen.

Departementet skriver at bruk av 15 millioner kroner fra såkalte RUP-midler til arbeidet med å utbedre tunellen derfor ikke skulle vært bevilget, og at konsekvensen kan bli at fylkeskommunen må tilbakebetale beløpet gjennom reduksjon av neste års RUP-bevilgning.

Landets verste vei

Nå har Troms fylkeskommune sendt sitt svarbrev til departementet. Her viser man til at Staten selv i 2009, mens Pollfjelltunellen var en statlig vei, bevilget 12 millioner kroner til utbedring av den farlige tunellen.

Statens egen risikovurdering i 2009 slår fast at det haster å få gjort noe med det som omtales som en svært farlig tunell. I Statens vegvesens interne avis «Vegen og vi» nr. 19 i 2008 omtales Pollfjelltunellen risikoanalytisk som «landets verste». Imidlertid rakk ikke vegvesenet å bruke disse avsatte midlene før staten som en del av forvaltningsreformen i 2010 overførte veiansvaret til fylkeskommunene, herunder også Pollfjelltunellen (fv 868).

- Dermed forsvant også finansieringen til oppgradering av den tidligere statseide veien, uten at veien ble sikrere for befolkningen av den grunn. Derfor vedtok et enstemmig fylkesting i 2011 at det skulle bevilges 15 millioner kroner av RUP-midler til det som ble omtalt som «en minimumsløsning på risikoforebyggende og risikoreduserende tiltak», sier fylkesråd for helse, kultur og næring i Troms, Willy Ørnebakk (Ap).

Både fylkesrådet og fylkestinget viste i sine saksfremlegg at lokalbefolkningens og næringslivets behov for en pålitelig transportåre er betydelig.

«Sammen med de regionale næringsinteressenes krav til hensiktsmessige omkjøringsmuligheter ved skred/ras og flom langs E6 i Storfjord/Kåfjord gjør det rasjonelt at regionale utviklingsmidler (RUP) kan knyttes til en finansieringsløsning», skriver man i vedtaket.

Svært farlig

- For oss i Troms, som samtidig hadde fått overdratt fra staten svært mange nye fylkesveier i svært dårlig forfatning, stod vi ovenfor en situasjon hvor vi uten en slik rask minimumsutbedring måtte vurdere å stenge veien på grunn av for stor sikkerhetsrisiko for befolkningen og viktig regionalt næringsliv. Det kunne ikke regionen leve med. Og her er det også viktig å legge til at i tillegg til de 15 millionene som ble finansiert over RUP, hentet fylkeskommunen 41 millioner kroner fra vårt eget budsjett fordi staten selv hadde trukket tilbake sine egne penger som tidligere var satt av til Pollfjelltunnelen, sier Ørnebakk.

Fylkesrådet viser i sitt svarbrev til kommunaldepartementet til at fylkeskommunen, som da ny eier av Pollfjelltunellen siden 2010, først i 2011 fikk seg forelagt Statens vegvesens risikovurderings-rapport, som konkluderer med at tunellen er «svært farlig». Blant annet på bakgrunn av flere alvorlige ulykker og brann. Det hadde også vært flere ulykker med trailere på grunn av høydebegrensninger, kurver og mangel på møteplasser i tunellen.

- Det er viktig for fylkeskommunen å få fram at vi snakker om en livsfarlig tunell som samtidig er en livsnerve til Lyngensamfunnet, både for transport for næringslivet og for befolkningen. En stengning av denne ville skapt en uholdbar situasjon for næringslivet, og siden staten trakk tilbake sin egen bevilgning var det derfor riktig å bruke regionale utviklingsmidler til dette ekstraordinære tiltaket, sier fylkesråd Willy Ørnebakk.