Tirdag ble revidert nasjonalbudsjett lagt fram. Da ble det klart at Regjeringen holder fast på at flyseteavgiften skal innføres fra 1. juni.

- Det er uholdbart at Fremskrittspartiet og Høyre fortsatt står fast på avgiften når det er kommet frem at den vil kunne ramme et stort antall arbeidsplasser, har liten eller ingen miljøgevinst og vil ramme distriktene hardt. Stortinget ga i forbindelse med behandling av statsbudsjettet regjeringen en åpning for å vrake avgiften. FrP og Høyre trosser alle advarsler og innfører likevel avgiften, sier Ivar B. Prestbakmo (SP) Fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms i en pressemelding.

Flyseteavgiften som skal innføres om et par uker er innrettet slik at en flytur mellom Oslo og Bangkok vil få en avgift på 80 kroner, mens en flytur mellom Bodø og Stokmarknes vil få en avgift på 174 kroner.

- Den nye flyseteavgiften fra Stortingsflertallet har ingenting med klimatiltak å gjøre, og vil ramme Nord-Norge uforholdsmessig hardt, sier Prestbakmo.

Har ikke særlig klimaeffekt

Flyseteavgiften skal være en klimaavgift. Stortingsflertallet vedtok i statsbudsjettet at det skal innføres en flyseteavgift som vil gi en årseffekt på to milliarder kroner i inntekt til staten.

- Fylkesråd for samferdsel i Troms mener at avgiften ikke har særlig klimaeffekt, dermed framstår avgiften kun som en inntekt til staten for å dekke andre tilfeldige kostnader i statsbudsjettet. Slik utvikles ikke et fornuftig og grønt skattesystem, opplyser Prestbakmo

Tidligere i år har Fylkesrådet i Troms uttalt seg klart mot regjeringens forslag. Luftfartsbransjen har og uttalt seg og varslet at det er først og fremst de mindre lønnsomme rutene i distriktene som vil bli rammet av avgiften.