– Det var ingen grunn til å heve kontrakten med det spanske entreprenørselskapet OSSA om bygging av tunnelen gjennom Sørkjosfjellet. Det var feil av Statens vegvesen.

Dette sa den spanske entreprenørens norske advokat, prosessfullmektig Esther Lindalen i sitt innledningsforedrag, da rettssaken mellom OSSA og Statens vegvesen tok til i Nord-Troms Tingrett.

Det er NRK Troms som melder dette.

Det spanske selskapet Obras Subterráneas (OSSA) vant kontrakten med å bygge Sørkjos-tunnelen, en tunnel som skal fjerne fjellovergangen Sørkjosfjellet på E6 i Nordreisa kommune.

500 meter på et halvt år

Tunnelen er 4,6 kilomter lang, og skulle etter planen stå ferdig høsten 2015. OSSA leverte det laveste anbudet, og lå 40 millioner kroner under nest laveste anbyder.

Etter flere uhell og store forsinkelser valgte til slutt Statens vegvesen å heve kontrakten med spanjolene. Mens normal framdrift i tunneler i Norge er hundre meter, hadde OSSA bygget 500 meter tunnel på et halvår, i følge NRK Troms.

Seks uker i retten

I seks uker vil saka pågå i tingretten. Bare innledningsforedragene til advokatene for begge sider vil ta to uker. Striden står om vegvesenet hadde grunnlag for å heve kontrakten på grunn av vesentlig mislighold.

– Nei, det skulle ikke ha skjedd, hevdet advokat Esther Linddalen.

Her kan du lese hva OSSAs første krav lød på!

Hun sa, i følge NRK, at OSSA hadde store problemer med utstyret som ble valgt.

- Men dette ble ordnet opp i. Det var også vanskelig å få fatt i norsk arbeidskraft. Det tok fire-fem måneder før spansk personell fikk godkjent sertifikatene som var nødvendig.