Forbrukerrådet har gått gjennom brukervilkårene og utført en teknisk test av tre internettilkoblede leker. Dessverre er det svært mye som bør tas tak i før lekene kobles til nettet.

På bakgrunn av det som har kommet frem, klager Forbrukerrådet nå inn produsenten både til Datatilsynet og Forbrukerombudet for brudd på personopplysningsloven og markedsføringsloven.

Det vil også bli sendt en bekymringsmelding til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for manglende sikkerhet.

Foto: Forbrukerrådet

– Produkter og tjenester rettet mot barn skal selvfølgelig ivareta sikkerhet og personvern. Butikkene har et opplagt ansvar med å se at dette er på plass før de selger leker som er koblet på internett. Vi ber nå bransje og myndigheter se til at grunnleggende forbrukervern kommer på plass, og at barn ikke brukes som testkaniner for dårlig og uferdig teknologi., sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Svikter flere steder

Her er noe av det undersøkelsen som Forbrukerrådet har avdekket:

  • Manglende sikkerhetMed enkle grep kan hvem som helst ta kontroll over lekene. Uten noen form for fysisk kontakt, kan du enkelt via mobiltelefon kommunisere gjennom dukken og benytte den til å avlytte det som blir sagt.

  • Ulovlige brukervilkårFør du tar i bruk dukken, må du blant annet si ja til at vilkårene kan endres uten at du får beskjed, at personlig data kan bli brukt til målrettet reklame, og at informasjonen kan bli delt med ukjente tredjeparter.

  • Lekene sladrer på barnet dittSamtalen mellom barnet og dukken blir sendt direkte til selskapet Nuance i USA, som spesialiserer seg på stemmegjenkjenning. Selskapet tar seg retten til å dele informasjonen med tredjeparter og benytte stemmedata i en rekke sammenhenger.

  • Skjult markedsføringLekene inneholder forhåndsprogrammerte fraser, hvor utvalgte varer og tjenester blir omtalt i positive vendinger. Cayla forteller for eksempel hvor glad hun er i ulike Disney-filmer, samtidig som produsenten har kommersielle bindinger til Disney.– Stadig flere produkter kobles til nettet, noe som opplagt gir mange nye muligheter. Samtidig må produsenter og tjenesteleverandører ta høyde for sikkerhets- og personvernsrisikoen som følger med når man beveger seg inn i det digitale, sier Randi Flesland.