Nyttårsaften 2016 sendte vi  hele 17,1 millioner hilsener på SMS og MMS, mens ved midnatt var trafikken på Snapchat hele 1000 prosent høyere enn vanlig.

Trafikken for SMS er fortsatt positiv til tross for at det i dag finnes en rekke andre meldingstjenester. Gjennom hele 2016 har Telenor registrert økning, og rekorden fra 2015 på 5,4 milliarder SMS ble dermed slått.

– Nordmenn holder fast på SMS som kommunikasjonskanal. Det skyldes at SMS er en pålitelig tjeneste der avsender har visshet om at mottakeren får og leser meldingen. I tillegg ser vi at offentlige og private virksomheter som for eksempel frisøren, tannlegen og Skatteetaten i økende grad bruker SMS i kundekontakten. Denne trafikken er sterk voksende, og står for rundt 40 prosent av all SMS-trafikk i vårt nett, opplyser Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge.

Kapasitet på 4000 i sekundet

Nyttårsaften er en av dagene i året hvor vi sender mest bilde- og tekstmeldinger. I år sendte vi 16 millioner SMS og 1,1 million MMS. Tallene gjelder for perioden fra midnatt natt til 31. desember til klokka 06.00 1. januar.

– Selv om det i rekordåret 2007 ble sendt hele 29,9 millioner SMS på nyttårsaften, blir det sendt ut mer enn dette i dag når vi inkluderer alle meldinger sendt via blant annet Snapchat, iMessage, Hangouts og sosiale medier, sier Amundsen. Særlig Snapchat brukes i enorme mengder.

Snapchat-brukerne hadde en trafikktopp ved midnatt nyttårsaften som lå 1000 prosent over normalt toppnivå. Til sammenligning var SMS-toppen ved midnatt 200 prosent over toppnivå på en normaldag, viser Telenors tall.

Det høyeste nivået SMS-meldinger var klokka 00.21 med 841 meldinger i sekundet, mens MMS-meldingene nådde et høydepunkt kl. 00.21, med 80 meldinger i sekundet.

– Telenor har i år økt kapasiteten, slik at nettet kan tåle 4000 SMS og MMS i sekundet, sier Amundsen.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen. (Foto: Martin Fjellanger/Telenor)

Nyttårsforsetter på Snap

Datatrafikken ligger 66 prosent over fjorårets nyttårsaften.

– Dette skyldes at nordmenn er på nett når som helst og overalt, sier Amundsen.

Datatrafikken i mobilnettet fikk en markant topp i timene ved midnatt nyttårsaften.

– Dette kan indikere en økende andel nyttårshilsener via sosiale medier med bilder og videoklipp. Det var nok også flere som kunngjorde nyttårsforsettene sine for allmuen, forklarer dekningsdirektøren.

Trafikktoppen på nyttårsaften på sosiale medier:

  • Snapchat: +1000 prosent

  • Facebook: +60 prosent

  • Instagram: +80 prosent

Julaften 2016

– Antall sendte bildemeldinger på julaften ble doblet fra i fjor, og ble målt til 1,27 millioner mot 686.000 i 2015, sier Amundsen. Dette er målinger utført for hele julaften frem til 25. desember kl. 06.

SMS-trafikken på julaften var omtrent på samme nivå som i fjor, fortsetter dekningsdirektøren. Årets volum var på 13 millioner meldinger mot 14,1 millioner i 2015.

Telenor registrerer at kundene i stor grad legger bort mobiltelefonen når julen ringes inn kl. 17. I timene fra kl. 17 - 21 gikk datatrafikken ned 28 prosent målt mot normale dager.