Første runde med utlysning av anbud er i gang, og totalt ligger det an til omtrent 60 kilometer med fylkesvei som skal asfalteres dette året i Troms.

– Alle strekningene er prioritert etter Statens vegvesen sin faglige vurdering og anbefaling. Ellers skal selvsagt også vegprosjektet Fv 866 (omlegging av Langbakken) asfalteres når det er ferdig. Men det ligger i investeringsprosjektet og finansieres av det, skriver Ivar B. Prestbakmo (Sp) i en SMS til Framtid i Nord.

Mye større behov

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), er tydelig på at behovet er adskillig større. Det er utfordrende å opprettholde standarden på de 3000 kilomtererne med fylkesvei, og også å håndtere vedlikeholdsetterslepet.

– Det er åpenbart ønskelig med en større økonomisk ramme, og muligheten til å gjøre enda mer, men stadige reduksjoner i rammetilskuddet til fylkeskommunen merkes også på vegsektoren. Det siste kuttet på 10,6 millioner kroner for Troms fylkeskommune, som følge av stortingsforliket i desember mellom regjeringspartiene H/Frp og Krf/V på statsbudsjettet, har ikke akkurat gjort situasjonen lysere, sier han.

– På oppdrag fra fylkeskommunen har Statens vegvesen satt opp en liste etter sine faglige vurderinger og kriteriene i henhold til fylkestingets vedtatte regionale transportplan og handlingsplan for fylkesveg med tanke på trafikk og viktighet for næringstransport. Statens vegvesen skal nå gjennomføre første runde med anbud. Når tilbudene er kommet inn og man ser prisene, vil man se om det også blir rom for å ta med strekninger som ligger inne som opsjon, forklarer fylkesråd Prestbakmo.

Svært vanskelig

I tillegg til asfaltering vil det i tillegg bli gjennomført flatelapping av flere fylkesveistrekninger. Troms fylkeskommune er opptatt av å kunne ivareta fylkesveiene på en best mulig måte i forhold til framkommelighet, utvikling av bo- og arbeidsmarkedsområder, samt lokal samfunns- og næringsutvikling.

– Vi har et spesielt fokus på sjømatnæringen som et ledd i den vedtatte strategien «Fra kyst til marked»», sier fylkesråden, og fortsetter:

– Dagens situasjon og økonomiske rammer som stilles til rådighet fra regjering og Storting gjør dette svært vanskelig. Det er derfor svært viktig at regjeringen og Stortinget i behandlingen av nasjonal transportplan 2018-2029 til våren, tar utfordringen fra landets transportetater om å opprette et nasjonalt etterslepsprogram for å løse landets store etterslep på fylkesvegene, totalt nærmere 75-80 milliarder innen 2029.

Hva mener du om dette? TIPS OSS: 77766902 | tips@framtidinord.no | SMS/MMS til 2399 (kodeord FIN TIPS)