Statens Vegvesen skriver at E8 fra Skibotn til Kilpisjärvi er en av fem norske vegstrekninger valgt ut som piloter for å utvikle og teste ITS løsninger i Norge. Og prosjektleder Gunn Solveig Dobakk sier at siden strekningen mellom Skibotn og Kilpisjärvi er spesielt utsatt for vær og vind, vil utstyr som fungerer der, fungere over resten av landet.

Prosjektet er også en del av nullvisjonsarbeidet Statens Vegvesen satser på.

Innsamling

Informasjonen som blir samlet inn skal brukes til og gjøre veien sikrere og at sjåfører skal kunne ta riktig beslutninger. Eksempler på slik teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell.

-Skulle trafikken gå saktere vil sensorer kunne plukke opp dette, og man vil kunne sjekke om det er en utforkjøring, eller om det trengs å strø.

-Vi har en plan for en god del av datautstyret som skal installeres på veien, sier Prosjektleder Gunn Solveig Dobakk og forteller videre at alt ikke er bestemt når det gjelder hva slags utstyr og hvor det skal settes ut.

Utstyr som i dag er utplassert som tellepunkt vil kunne bli brukt på andre måter og mer utfyllende informasjon når annet utstyr kommer på plass og systemet vil være en videreutvikling av det som eksiterer nå.

-Det er noen løsninger nå, men ingen prognoser for hvordan forholdene kan bli.

-Bilister som sitter hjemme eller på kontoret vil kunne finne informasjon om strekningene, om det er prognoser for kolonnekjøring. Det skal benyttes flere input fra flere kilder, slik at det skal være lettere for bilister å ta de rette valgene, forteller Dobakk.

Det skal brukes 30 millioner kroner i løpet av 2017, men prosjektleder kan ikke si noe sikkert om videre finansiering i 2018 og 2019. Men det er bevilget penger til alle strekningene som er med i pilotprosjektet.

Samarbeid

Prosjektet fra Skibotn skal vare i ti år, som skal brukes på å teste og utvikle diverse systemer har fått navn Borealis. Og er en del av et samarbeid sammen med Finland under en samarbeidsavtale kalt Aurora Borealis som skal vare i tre år. Hvor de på finsk side skal installere likt utsyr fra Kilpisjärvi til Kolari. Dobakk forteller at på finsk side skal de i tillegg gjøre flere utbedringer på veistrekningen.

Møte med næringsliv

Statens Vegvesen hadde i forrige uke møte med næringslivet og kommunen i Storfjord.

-Vi hadde et bra møte med næringslivet og NHO forrige uke, hvor vi fikk høre hvilke utfordringer det er i dette området. Et godt samarbeid er viktig for å finne de beste løsningene, og forslagene fra næringslivet ta vi med oss videre, forteller Dobakk og sier videre at andre brukere av strekningen gjerne må ta kontakt og komme med innspill og forslag.

Statens vegvesen skriver de i oppstartsfasen vil være i spesielt tett dialog med den norske sjømatnæringen, for å avdekke deres transportrutiner og behov.

PÅ BEFARING: Prosjektleder Gunn Solveig Dobakk(t.h) og Elin Leikvang på befaring på strekningen Foto: Statens Vegvesen