iTromsø har vært i kontakt med Statoil, som siden 2001 og fram til 2013 brukte 34 millioner kroner på lobbyvirksomhet - bare i USA. De henviser imidlertid til interesseorganisasjonen Norsk olje og gass for en uttalelse i saken.

– De aller fleste næringer i Norge har bransjeorganisasjoner, enten det er landbruket eller elbilindustrien, og det må forutsettes at alle næringer behandles likt, svarer kommunikasjonsdirektør i Norsk olje og gass, Tommy Hansen, da iTromsø konfronterer ham med Torgeir Knag Fylkesnes' (SV) kritikk av fradragsordningen.

I dag er det slik at alle kostnader som er påløpt for å generere inntekter til aksjeselskaper i norsk næringsliv er fradragsberettiget.

– Ville betalt mer i skatt

Selv om det er stor motstand i Nord-Norge mot boring i LoVeSe-områdene, mener ikke olje og gass-direktøren at det er problematisk at skattebetalere i Lofoten, Vesterålen og Senja motarbeides av en oljelobby som folket – i siste instans – betaler for.

– Jeg opplever det ikke slik at skattebetalerne taper på norsk olje- og gassindustri. Jeg tror nok man ville betalt vesentlig mer i skatt dersom vi ikke hadde nettopp den industrien, sier han, og fortsetter:

– Når det gjelder petroleumsvirksomhet i Norge, så er det et regnestykke som går i pluss i samfunnets favør.

Også statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet stiller seg undrende til stortingsrepresentantens uttalelser.

– Dersom arbeidet for å fremme petroleumsvirksomheten er kostnader som har direkte betydning for petroleumsvirksomheten og utvinningsinntektene, er det naturlig at kostnadene er fradragsberettiget. Det er jo Fylkesnes inne på selv. Kostnadene må på vanlig måte avgrenses mot gaver, kostnader pådratt i annen virksomhet. Oljevirksomheten gir store inntekter til fellesskapet som vi alle har glede av. Man kan ikke nekte fradrag for faktiske kostnader til en virksomhet bare fordi man ikke liker det de driver med.

Gjelder for alle

Direktør Heidi Golimo Simonsen i skatteøkonomisk avdeling ved Oljeskattekontoret påpeker at så lenge utgiftene er pådratt for å erverve, vedlikeholde eller sikre skattepliktig inntekt, gis det fradrag.

– Dette gjelder på lik linje for oljeselskaper som for andre selskaper, sier hun.

Hun påpeker at kommunikasjonsarbeid vil kunne gjøre et oljeselskap mer attraktivt for potensielle arbeidstakere og samarbeidspartnere.

– Dette vil igjen være viktig for at selskapet skal kunne skape inntekter.

Simonsen avslører imidlertid at det finnes tilfeller der selskapene nektes fradrag på kommunikasjonskostnader relatert til veldedige organisasjoner.

Kan nekte fradrag

Simonsen viser til en høyesterettsdom hvor Skagen AS ble nektet fradrag for det meste av sponsorkostnadene knyttet til SOS-barnebyer og Children At Risk Foundation.

– Høyesterett la til grunn at det ikke var en klar tilknytning mellom Skagens sponsorkostnader og selskapets potensielle inntekt knyttet til dette. Utgiftene ble dermed ansett som ikke fradragsberettigede gaver. Ved ulike arrangementer vil også deler av utgiftene kunne bli ansett som ikke fradragsberettiget representasjon, forklarer avdelingsdirektøren.

86 milliarder kroner

På spørsmål om hvorvidt Oljeskattekontoret kan legge fram tall på hvor mye oljeselskapene har fått i skattefradrag, som følge av lobbyvirksomhet og kommunikasjonsarbeid, svarer Simonsen at de ikke har anledning til å opplyse om tall for slike kostnader eller tilhørende skattebesparelser.

I 2015 hadde selskapene i skatteposisjon et samlet skattemessig resultat på 124,7 milliarder kroner. Av dette krevde staten innbetalt 85,6 milliarder kroner, noe som gir en gjennomsnittlig skatteprosent på 68,7 prosent - nesten 10 prosent under satsen på 78 prosent. Dette som følge av fradrag og fremføring av underskudd og udekket friinntekt.