Det er hovedorganisasjonen for næringslivet Virke som melder om økningen, der veksten spesielt kommer av at man handler oftere. Analyser fra Virkes eHandelsbarometer viser at det ble handlet varer i norske nettbutikker for over 36 milliarder kroner i løpet av 2016. Det er en vekst på 14 prosent, sammenlignet med 2015.

En betydelig større andel av julegavehandlingen ble gjort på nett i 2016, der det ble handlet varer for over 4 milliarder kroner på nett i desember alene.

– I større grad enn tidligere benyttet vi oss også av Click & Collect, dvs. at vi bestilte varene våre på nett – men hentet i butikk. Dette gjaldt spesielt rett opp under julaften, der kundene var redde for å ikke få varene i tide hvis de bestilte tradisjonell nettlevering, sier Bror Stende, bransjedirektør for faghandel Virke.

Handelsbarometeret viser at yngre personer har et annet handlemønster på nett enn eldre. Der 4 av 10 varekjøp blir gjort via mobil blant de mellom 15-29 år. Mens for de over 60 år gjaldt det kun 4 prosent av kjøpene.

Blant de mellom 30-39 år var det klær som lå på kjøpstoppen for netthandel. Og det er i aldersgruppen 40-59 år hvor omsetningen er høyest, disse handlet for 2,5 milliarder kroner.