– Vi er godt fornøyd med denne dommen, og det er nå bragt på det rene at Bodø Havn ikke har gjort noe ulovlig, hverken i forhold til prising eller samarbeid med andre havner, sier styreleder i Bodø Havn KF, Adelheid Kristiansen til iTromsø.

Anket til lagmannsretten

Striden mellom havnen og Hurtigruten omhandler det Hurtigruten mener er ulovlig prising av hurtigruteanløpene. Havnen tar betalt for 48 timer kaileie hvert døgn. Dette er noe Hurtigruten mener er feil da de ligger til kai kun fire timer i døgnet.

Tingretten slo fast at Bodø havn har utøvd myndighetsmisbruk,  og kjente gebyrileggelsen av dobbelt kaivederlag og ISPS-gebyr som ugyldig. Ifølge Salten tingrett var prisene og vilkårene i Bodø usaklige, vilkårlige og rammer Hurtigruten på en urimelig måte.

I juni var det klart at havnen anket saken til Hålogaland lagmannsrett.

I ei pressemelding skriver Bodø havn at ankesaken handlet om disse tre følgende forholdene:

  • Kunne Bodø Havn ta betalt kaivederlag for hvert av de to hurtigruteskipene som anløper Bodø hvert døgn?

  • Har Bodø Havn beregnet sine priser og betingelser ovenfor Hurtigruten på en måte som er i strid med konkurranseloven?

  • Bedriver Bodø Havn ulovlig samarbeid med andre havner og Norsk Havneforening om priser og forretningsvilkår ovenfor Hurtigruten, i strid med konkurranseloven?

- Svært uenige

Hurtigruten er dømt til å betale nesten tre millioner kroner i saksomkostninger til Bodø kommune. 2,5 millioner kroner for rettsrunden i lagmannsretten og 484.000 kroner for tingrettsbehandlingen.

Prosjektleder i Hurtigruten, Stein Lillebo, sier i en pressemelding at avgjørelsen "er et tap for hele den norske sjøfarten".

- Hurtigruten er overrasket, skuffet og svært uenige i dommen. Dette handler om rammebetingelsene for norsk sjøfart. Det er tverrpolitisk enighet om at mer gods skal flyttes fra vei til sjø. Denne dommen vil gjøre dette vanskeligere, sier Lillebo, som understreker at Hurtigruten vurderer å anke saken til Høyesterett.

Ikke logisk forklaring

Ifølge dommen har Hurtigrutens kaivederlag økt fra cirka 1,47 millione kroner i 2011 til cirka 1,84 millioner kroner i 2014. Dette skyldes at Hurtigruten har byttet ut ett av sine skip med et tyngre skip. Hurtigruten betaler for to anløp per døgn, det vil si for skip i nordgående og sørgående rute.

Hurtigruten fant ikke vilkårene rimelige, så de ønsket å forhandle med havna om fastpris- eller rabattavtale. Dette ble avslått.

Hurtigruten mener at de betaler en for høy pris både i seg selv og sammenlignet med andre. De peker blant annet på at andre fartøy, som frakter distansepassasjerer mellom Bodø og Lofoten, har bedre vilkår enn Hurtigruten. De mener at havna ikke har gitt en logisk forklaring på hvorfor de opprettholder et prisngssystem som gir slike utslag for Hurtigruten.