Dette er andre gang på rad at Hurtigruten seiler inn i toppen på Apelands anerkjente omdømmeundersøkelse RepTrak. Med 86 av 100 mulige poeng får Hurtigruten en av de høyeste poengsummene som noensinne er oppnådd i undersøkelsen – bare slått med 0,4 poeng av nettstedet Finn.no.

Disse skal ha æren

Han understreket at Hurtigrutens ansatte skal ha all ære for at årets omdømme-resultat er 2,5 poeng bedre enn det rekordhøye resultatet i fjorårets måling. Hvor de også gikk av med seieren.

- Vi vil rette en stor takk til gjestene våre og til befolkningen langs kysten. At tilliten til Hurtigruten øker fra i fjor, er et tydelig signal om at de som reiser med oss nå for alvor merker resultatene av snuoperasjonen vi har gjennomført, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Svært bevisste

Administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået Apeland, Ole Christian Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute, mener selskapene med best omdømme har til felles at de er svært bevisste på sin profil.

– De kommuniserer tydelig hva de er, og jobber med å levere på det. I tillegg ser vi at det er avgjørende å oppføre seg skikkelig, og at man får en smekk hvis folk ikke opplever at etikken er god)), sier han til Dagens Næringsliv.

Satset på fornyelse

Hurtigruten har den siste tiden satset hardt på å fornye seg. Gjennom matkonseptet Norway’s Coastal Kitchen har de sørget for at sine 400.000 gjester blir servert kortreist lokalmat fra leverandører i områdene de seiler gjennom.

– Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og Hurtigruten leverer varene. I tillegg oppfatter folk at Hurtigruten har god ledelse, sier Ole Christian Apeland i en pressemelding.

Dette er topp ti selskaper med best omdømme i Norge:

  • finn.no

  • Hurtigruten

  • Clas Ohlson

  • Widerøe

  • Komplett

  • Kavli

  • Tine

  • Stormberg

  • Kiwi

  • IKEA