Bjørklund har jobbet som markedskonsulent i lokalavisa siden 2011 og har utdanning fra Forsvaret. Nå gleder han seg til å ta fatt på flere oppgaver i Framtid i Nord.
– Dette er en kjempespennende og utfordrende bransje. Jeg har vært med på hele løpet siden 2011 – og da var det ikke slik det er i dag, sier Bjørklund.
– Jeg har vært med på og sett utviklinga og omstillinga som er i mediebransjen; fra print-orientert til digitalt. Endring er artig og lærerikt, og ikke minst er det veldig artig å jobbe med næringslivet som må ta denne endringa, legger han til.
Digital utvikling
Den nye markedssjefen ønsker å satse videre på den digitale utviklinga.
– Jeg skal være veldig fokusert på å ta større steg rundt den digitale utviklinga, noe som vil være viktig og avgjørende i framtida. Jeg ønsker at Framtid i Nord fortsatt skal være den foretrukne kommunikasjonskanalen i Nord-Troms, og at vi fortsatt kan utfordre og spille på lag med menneskene vi jobber sammen med. Jeg ønsker å bygge kunnskap og lære næringslivet om mangfoldet som finnes av kanaler å nå kunder på, men i all hovedsak skal vi hjelpe næringslivet i å lykkes enda bedre – det er målet!
Kjenner annonsørene
Bjørklund tror en av hans største fordeler som ny markedssjef, er at han allerede kjenner de fleste av dagens kunder.
– Jeg kjenner de aller fleste godt. Det er viktig å ha kontinuitet i en liten bedrift, sier han.
– Også tror jeg at jeg fortsatt er relativt ung og fremadstormende. Det er bra å ha unge krefter i sving.
Puls for behov
Markedsavdelinga skal være framtidsrettet og utviklingsorientert.
– Det er særdeles viktig at vi klarer å fornye oss og henge med i utviklinga, samt at vi klarer å ta i bruk nye muligheter som kommer, slik at vi kan tilby relevante tjenester og produkter. Vi er svært avhengig av å ha god kommunikasjon med kundene våre, så vi heletida har pulsen for hvor behovet er. Samtidig vil skreddersøm bli mye mer viktig framover.
Redaktøren: – Gull verdt for FiN
Kjetil Nielsen Skog, redaktør i Framtid i Nord, mener ansettelsen av Bjørklund som ny markedssjef er et klokt valg.
– Vi har gjort en omorganisering i ledelsen i Framtid i Nord, og den forbindelse har vi tilsatt Robert som markedslsjef. Det mener vi er et svært lurt valg. Han har vært hos oss i flere år og er en viktig brikke i oppbygginga av nye inntektskilder for FiN. Roberts kompetanse innenfor nye felter, som betalt innhold og sosiale medier, er gull verdt for FiN.
– Det at vi kan benytte egne ressurser i lederstillinger er, som jeg ser det, et kjempepluss! Robert kjenner regionen og menneskene som bor her. Han er nesten like mye lyngsværing som reisaværing, sier Skog.
– Som markedssjef vil han også få ansvaret for å bygge merkevaren Framtid i Nord. Der har avisa en vei å gå og jeg tror Robert vil ha stor betydning for det, sier Skog.