Det sa forretningsutvikler for A.S.O., Claude Rasch, under Reiselivskonferansen i Bodø. A.S.O. er selskapet som står bak Tour the France, Arctic Race of Norway og en rekke andre kjente utendørs arrangementer over hele verden.

Da A.S.O. i 2011 kom til Nord-Norge for første gang var det i grunnen for å sjekke ut at det ikke var «photoshop pictures» man hadde sett.

– Og det stemte. Noe av det viktigste er likevel at arrangementet gir avkastning på investeringen og at det bæres frem at støtte fra myndigheter og publikum. Innbyggerne må identifisere seg med arrangementet for at dette skal bli en suksess, og det har vi absolutt opplevd med Arctic Race of Norway, sa Rasch.

Regional effekt

Noen av de viktigste ingrediensene er ifølge A.S.O. at det finnes ekspertise, entusiasme, samarbeid og et godt vertskap.

Sykling har den store fordelen at det krever en minimal investering i infrastruktur, samtidig som det er stor publikumsinteresse.

I tillegg går rittene gjennom flere byer, slik at dette har en regional effekt.

Inspirerende

I 2014 deltok de to beste sprinterne i verden, Kittel og Kristoff.

– Dette var spesielt inspirerende. Det viktigste for landsdelen er at TV-bildene vises i 280 land, og at det er et utstillingsvindu som forteller verden hva Nord-Norge kan by på. Samtidig er det en positiv effekt at arrangementet bidrar til at folk samarbeider innen regionen, sa Rasch.

Han kom også med et råd på tampen.

– Bruk Visit Norway-merkevaren når arrangementet profileres. Det er tross alt det dette dreier seg om. Profilering av et land og en region.