Kors på Halsen har de siste tretti årene mottatt en million henvendelser fra barn og unge som trenger noen å snakke med, og behovet øker. Henvendelsene har firedoblet seg på chattilbudet, som startet opp i 2010. Pågangen er nå så stor at hver tredje henvendelse på chat dessverre ikke blir besvart.

- Mange barn og unge foretrekker å chatte fordi det er en form de er trygge med. De får en rask dialog, og chatten virker enda mer anonym enn telefonsamtalen. Anonymiteten gjør også at flere tar opp alvorlige temaer som depresjoner, selvmordstanker og andre psykiske lidelser, sier leder i Kors på halsen, Nelli Kongshaug.

Flere krisepregede henvendelser

Kors på halsen mottar hvert år rundt tjuetusen henvendelser fra barn og unge. Siden 1984 har en million av samtalene gått via internett. Trenden er at samtaler om psykisk helse øker, og en av ti av samtalene er krisepregede.

- Før internett opplevde vi at mange barn og unge som ringte trengte rene faktaopplysninger, hva ting er og hva det betyr. Nå finner de fakta selv, men de ønsker fortsatt en trygg voksen å snakke med om følelser, tanker og opplevelser. De mer alvorlige av disse samtalene handler om blant annet spiseforstyrrelser og depresjon, sier Kongshaug.

Trenger flere frivillige

Til tross for utvidede åpningstider og flere chat-linjer, klarer ikke Kors på Halsen å svare alle. De ønsker derfor flere frivillige, som kan snakke med barn og unge.

- Det er klart vi bekymrer oss for de barn og unge som ikke kommer gjennom til oss. Kors på halsen er basert på frivillighet, og vi har 140 fantastiske Røde Kors-frivillige i sving, men vi skulle gjerne hatt flere, sier Kongshaug.

Øker sikkerheten på nett

Kors på halsen skal være anonymt alle som tar kontakt. Telenor vil derfor øke barn og unges sikkerhet på nett med å oppgradere nettløsningen til prosjektet. Prosjektet er finansiert av telenor.

- Til daglig brukes Telenors sikkerhetskompetanse på å sikre samfunnsverdier og kritisk infrastruktur, men det er også viktig for oss å sikre barn og unges kommunikasjon i sårbare situasjoner. Kors på halsen-samtalene kan være noen av de viktigste samtalene i vårt nett og disse vil vi gjerne trygge, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Samarbeider med antimobbe-kampanje

Kors på Halsen samarbeider med antimobbe-kampanjen Bruk Hue, som har reist rundt på skoler siden 2009 og snakket med barn og unge om digital mobbing. Når Bruk Hue er på turne, merker Kors på Halsen en økning i antall henvendelser.

- Dette viser at det er bruk for både Kors på halsen og Bruk Hue der ute. Det viser at barn og unge trenger trygge voksne som har tid til å lytte. Og det viser at langsiktige samarbeidsprosjekter mellom frivillige organisasjoner og bedrifter både nytter og er nødvendig, sier Svendsen.