Leder Trond Ivar Jørgensen i Rottenvik bygdelag og kollega Harry Hansen i Skinnelv-Koppangen bygdelag har gått sammen om en felles uttalelse. De inviterer samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo til befaring og folkemøte. Fylkesvei 311 mellom Lyngseiset og Koppangen er 17 km.

- Det er en forferdelig opplevelse å kjøre den verste strekningen på ei mil. Det er snart 30 år siden den delen ble oppgradert, sier Harry Hansen.

Ekstra utgifter

Trond Ivar Jørgensen har lært seg hvor parallelle rygger, kuler og dype hull befinner seg i veibanen. Spesielt veien mellom Lyngseidet og Elvejord er i elendig forfatning. Veien er smal og uoversiktlig, noe som er med på å øke risikoen for farlige situasjoner i trafikken.

- Vi har ekstra utgifter til verkstedregninger fordi slitasjen på bilen er så stor. Det er etter hvert umulig å svinge unna hullene, forteller Jørgensen.

Dersom veien ikke får en betydelig forbedring, kan neste skritt bli å regne den som grusvei. Da veien ble bygd etter krigen, ble den på ingen måte dimensjonert for dagens trafikk. Bjørketrær og myrjord var en del av byggematerialet. Disse er synlig på steder hvor ottadekket er i oppløsning.

Må prioriteres

Jørgensen og Hansen roser jobben som gjøres av Veidekke. Problemet er at veien er så dårlig fundamentert at det er vanskelig å ”trylle fram” en tilfredsstillende vei. Når snø og is legger seg, forsvinner mange av ujevnhetene.

- Det virker mange ganger som om brøytemannskaper kvier seg for å ha plogen tilstrekkelig ned mot veibanen for å fjerne snøen. Når vi tar i betraktning strekingas mange både langs- og tversgående dumper, kan vi forstå hva de gjør.

Bygdelagslederne oppfordrer Troms fylkeskommune til straks å sette Fylkesvei 311 til Koppangen på prioriteringslista over veier som trenger total oppgradering. Kopi av henvendelsen fra de to grendelagene sendes til Statens Vegvesen, Lyngen kommune og Veidekke.