I høst hadde brannvesenet i Skjervøy øvelse i Maursundtunnelen. Sammen med Statens Vegvesen så de på mulighetene for å få mobildekning gjennom i både Maursundtunnelen og Kågentunnelen.
Nå kan Statens Vegvesen bekrefte at det vil komme mobildekning gjennom Maursundtunnelen i første omgang.
- Ut på nyåret vil det bli etablert mobildekning i tunnelen, sier byggeleder i Statens Vegvesen Region nord, Yngve Volden.
Flere tiltak
Dermed vil sikkerheten i den undersjøiske tunnelen øke betraktelig. Til nå har nødtelefon der man kan ringe ut vært eneste form for samband inne i tunnelen.
- Man vil få mulighet til varsle om hendelser på en mye bedre måte, sier Volden.
For tiden foregår det annet arbeid i Maursundtunnelen som vil øke sikkerheten. Vegvesenet jobber nå med sikring og rensking av fjell i tunnelen.
- Det skal også legges nye isolasjonsmatter i feltene som er rensket, sier Volden.
I tillegg vil de trangeste punktene i tunnelen utvides.
Siden oktober
Arbeidet i tunnelen har foregått siden midten av oktober og kommer til å gå fram til 18. desember.
I løpet av dagen kjører ledebil hvert 20. minutt, og på natten kan Maursundtunnelen være stengt opp til en time. Slik vil det være fram til arbeidet er ferdig i desember.
Det er ikke planlagt noe arbeid i Kågentunnelen før jul.
Vil være en styrke
Brannsjef i Skjervøy og Kvænangen sier dette er et stort pluss for de som ferdes i tunnelen.
Når det blir etablert mobildekning inne i Maursundtunnelen vil det være mulig å ringe ut uansett hvor du er i tunnelen.
- Dette vil styrke sikkerheten for de som ferdes i tunnelen. Dersom du er inne i tunnelen og det skjer noe er du fanget, sier brannsjef Nils Arnold Nilsen.
Han sier å få mulighet til å kommunisere innefra tunnelen er kjempeviktig. Brannvesenet har lenge har etterlyst oppgraderinger i tunnelene. Begge tunnelene er gamle og det er mye som kunne vært bedre. Blant annet er begge både mørke og trange.
- Når to store trailere møtes må de nesten stanse for å passere. Det er urealistisk å skulle få tunnelene store nok, sier Nilsen.
Andre utfordringer
Han legger til at den største utfordringen med tunnelen er den man ikke kan gjøre noe med.
- Stigningen på begge sidene av tunnelen er en stor utfordring. Spesielt på vinterstid med tanke på at det
Nilsen er glad for at det nå gjøres arbeid i Maursundtunnelen og at det er videre planer.
- Tunnelene har kanskje ikke vært så høyt prioritert tidligere. Vi er nå av den oppfatning av at vegvesenet nå ønsker å ta tak i tunnelen, og at det kommer vil skje oppgraderinger, sier han.