83 prosent blir fraktet av båt. Siden 2009 har det vært en økning i gods over havn på 8 mill tonn pr år.

- At havnene har en sterk vekst i godsvolumet viser at de er på offensiven og er et viktig bindeledd mellom sjøtransport og vei- og banetransport, sier fagleder i KS Bedrift Havn, Pia Forstad von Hall.

Det er i en delrapport fra Godsanalysen som skal være et grunnlag for neste NTP at dette kommer frem. Godsanalysen er også et viktig grunnlag for oppfølging av regjeringens havnestrategi. Neste fase er å vurdere tiltak som kan bidra til å styrke sjøtransportens konkurranseevne.

Overføring av gods mellom transportformene

Godsanalysen vurderer også overføringspotensialet mellom transportformene.

Den foreløpige analysen tilsier at potensialet for overføring av gods fra vei til sjø og bane er på mellom 5 og 10 mill tonn.

I andelen av den totale godstransporten er dette lite, men i antall lastebiler som flyttes fra veiene er det mye.  Det er derfor viktig å få realisert dette potensialet.

Rapporten som ble presentert onsdag viser også at ulike varegrupper i utgangspunktet er tro mot sine transportmidler.

Som eksempler vises det til at når fiskeeksporten øker blir det mer bruk av lastebil, når volumet i petroleumseksporten reduseres blir det mindre sjøtransport. Det ser også ut til at lastebilen lettere kommer inn på nye markeder.

For å lykkes med overføring fra vei til sjø for relevant gods, må det derfor brukes målrettede tiltak som gjør sjøtransport til et førstevalg for gods som skal fraktes over lenger strekninger.

Et annet funn i arbeidet er at større handel med Øst-Europa har gjort at mer gods kommer på bil gjennom Sverige. Samtidig er dette en trafikk det er mulig å flytte over til eksempelvis båt.

- Å identifisere dette godset er viktig, for det er først da vi vet hvilke tiltak vi kan sette inn for å få mer sjøtransport, sier Pia Farstad von Hall.

Godt utgangspunkt for NTP-arbeidet

KS Bedrift Havn er glad for at regjeringen gjennom sitt arbeid med havnestrategien og NTP-arbeidet gir seg tid til å vurdere fakta før konklusjoner trekkes om hva som skal til for å få enda mer sjøtransport.

Utgangspunktet er veldig bra. 83 prosent av alt gods går i dag på båt.

Og havnene har en klar vekst i godstransporten på 8 millioner tonn per år. Dette er gode tall og godt nytt for mer miljøvennlig godstransport.

Innovasjonskraft viktig

Innovasjon og implementering av ny teknologi blir viktig for konkurranseforholdet mellom transportformene også i framtiden.

Både jernbane- og sjøtransporten må påregne at de om ti til tyve år konkurrerer med et ennå mer utbygd vegsystem.

Det gir kortere transporttid og krever at sjøtransporten og havnene blir mer effektive. Fornyelse i havnene er derfor høyt på agendaen i den enkelte havn.

Fagleder i KS Bedrift Havn, Pia Forstad von Hall. Foto: KS BEDRIFT HAVN