Det Lyngen-baserte selskapet AuroraSpirit lanserte i fjor høst en egen Nordlys-rødvin.

- Rødvinen ble godt mottatt. Nå lanserer vi en whisky og hvitvin med samme merkevare, forteller styreleder Tor Petter W. Christensen.

LES OGSÅ: Bygger sitt eget destilleri

Merkevaren er koblet tett opp mot Nordlyset og nordlysturismen i Nord-Norge.

Arktisk profil

I følge Christensen er whiskyen en ti år gammel skotsk speyside. Hvitvinen er en østerriksk grüner

veltliner.

- Whiskyen kommer fra samme sted som to av de mest solgte singlemalt-whiskyene i verden. Den er spesielt valgt ut med tanke på å fenge flest mulig folk og gi et arktisk preg. Den er elegant og relativt mild i preget, forteller han.

AuroraSpirit er i gang med etablering av egen produksjonsenhet. Det driver allerede med import i samarbeid med grossist.

- Vi kan tilby arktisk profil på en rekke kvalitetsprodukter, sier Christensen.

Historiefortelling

AuroraSpirit as eier merkevaren «Bivrost», som er utledet av det norrøne navnet

på «den skjelvende brua» mellom Midgard og Åsgard. Brua kan i mange sammenhenger tolkes som nordlyset.

- Bivrost er også en metaforisk bro over til nordnorsk historiefortelling, påpeker styreleder Tor Petter W. Christensen.

DETTE MENER FiN!