NAF har sjekket hvordan bilforhandlerne utstyrer bilene for punktering. Testen viser at mange biler kun har reparasjonssett, og ikke reservehjul.

Stadig flere biler  blir levert uten hverken jekk og reservehjul, med kun reparasjonssett i form av punkteringsvæske, som tetter hullet, og en liten kompressor som brukes til å blåse opp hjulet.

Svært vanlig uhell

Noen påstår at nyere dekk ikke punktererlike ofte, men ifølge statistikker gjort av NAF viser at de har hjulpet bilister med 17 964 punkteringer de to siste årene.

Punktering er en av de hyppigste årsakene til at folk blir stående fast med bilen.

– Tidligere var jekk og reservehjul som standard på plass i bilen. NAF mener dette fremdeles er viktig utstyr som bør være i bilen og som må sjekkes før ferieturen. En fin ferietur kan raskt ødelegges av manglende eller dårlig utstyr, sier Jan-Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Ikke helt sikker

- I det minste bør man ha et såkalt «space-wheel», som er et reservehjul i mindre format. Som reservehjul kan ellers et av de andre hjulene, sommer- eller vinterhjul, benyttes om man rydder plass til det i bagasjerommet, legger han til.

NAF har prøvd ut punkteringsvæske, og det fungerer forholdsvis bra. Likevel hjelper den ikke i alle nødsituasjoner som kan oppstå. Om man befinner seg utenfor allfarvei, sent på døgnet, kan det ta tid å få hjelp fra andre.

Ofte vil det i slike situasjoner være lettere å skifte hjulet selv, og det kan tidsbesparende.

– Har du kun punkteringsvæske og kompressor i bilen bør du være oppmerksom på at væsken har en utløpsdato, og at ny punkteringsvæske kan være dyrt, opplyser Engebretsen.

Varierende utstyr i nye biler

Etter forespørsel fra NAF-medlemmer som har klagd på jekken i bilen og hjulutrustning, har organisasjonen sjekket dette nærmere. NAF besøkte derfor  flere bilforhandlere i Oslo-området.

- Ved første besøk, hos en Toyota-forhandler, var det ikke jekk og reservehjul i bilene. Kundene kunne imidlertid velge om de ville ha reservehjul eller punkteringsutstyr. På flere bilmerker er dette en valgmulighet. Enkelte tar seg godt betalt for ekstra hjul – opptil 4500 kroner hos Kia, mens Volvo og Ford tar mellom 500 og 1000 kroner ekstra ved nybilkjøp, sier Engebretsen.

Dette gjentok seg flere steder.

– Mange biler var utstyrt med jekk og reservehjul, men i de fleste tilfellene var det da snakk om «space-wheel» som tar liten plass i bagasjerommet. Dessuten fikk vi opplyst at jekken kun var beregnet til nødstilfeller. Basert på det vi fant ut hos forhandlerne bør bilister sjekke hva bilen har av punkteringsutstyr ved kjøp, slik at du ikke står der uten hjelpemidler den dagen du måtte trenge ekstra hjul, oppfordrer Engebretsen.

Jekkbruk og hjulskift

Mange av oss er vante med å bytte mellom sommer- og vinterhjul vår og høst. Det naturlige er da å bruke bilens jekk som verktøy for dette.

Ifølge bilbransjen er jekken i utgangspunktet kun beregnet til nødstilfeller.

- NAF har i flere år oppfordret folk til å skifte mellom vinter- og sommerhjul selv. Flere forhandlere mente at man burde anskaffe egen garasjejekk om man skulle drive med hjulbytte selv. Standardjekkene er ikke dimensjonert for mye bruk, fikk NAF opplyst. Et poeng fra NAF er allikevel at man kan lære seg bruken av jekken før en nødsituasjon ved å benytte den hjemme til hjulskift, sier Engebretsen.

– Hvordan man skifter hjul er godt beskrevet i de fleste instruksjonsbøker. I innholdsfortegnelsen står det som regel under «hjul» eller «jekk», forteller Engebretsen.