I en pressemelding fra samferdselsdepartementet som gikk ut søndag, peker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på at det nå er færre som omkommer på norske veier enn foregående år.

- Nedgangen i antall trafikkdrepte viser at trafikksikkerhetsarbeid gir resultater, og det motiverer til fortsatt innsats mot trafikkdøden. Samtidig går mine tanker til de som mister sine kjære i trafikken, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Rett vei

23 personer mistet livet i trafikken i juni og juli. Det er en markert nedgang fra i fjor, og rekordlavt nivå. Trenden med nedgang i trafikkdrepte gjelder hele 2015. Hittil i år har 63 personer mistet livet på norske veier. I samme periode i fjor mistet 93 personer livet, 90 i 2013 og 88 i 2012.

- Det er godt å se en slik nedgang i antall drepte i trafikken, men samtidig er hver dødsulykke i trafikken en tragedie både for den enkelte og for samfunnet. For oss alle som har mistet noen i trafikken, så vet vi hvilken sorg, savn og smerte det innebærer. Regjeringen fortsette med en bred satsing på trafikksikkerhetsarbeid, sier Solvik-Olsen.

Satser

I følge samferdselsministeren, satser regjeringen bredt på trafikksikkerhet, og han lister opp flere punkter der H/Frp har satt inn støtet:

  • Vi må bidra til økt kvalitet på veiene, kjøretøyene og trafikantene. Fra regjeringens side har vi hatt spesielt høy satsing på vedlikehold og oppgradering av veier, samt økt sikkerhet innen tungtrafikk.

  • I 2014 bygget vi tre ganger mer forsterket midtoppmerking og 50 prosent mer midtdelere enn det Vegvesenet opprinnelig planla for året. Dette er et resultat av kraftig vekst i vedlikeholdsbudsjettet med dagens regjering. Vedlikeholdsetterslepet reduseres for første gang på mange tiår, som også har en betydning for ulykkesrisikoen.

  • Vi gjør et aktivt arbeid for å øke sikkerheten for myke trafikanter. Bygging av gang- og sykkelveier er et viktig bidrag for å bedre trafikksikkerheten for gående og syklende. I 2015 skal det bygges ca. 30 prosent mer sykkelvei sammenlignet med 2014. Jeg har videre bedt Vegdirektoratet se nærmere på potensialet for en mer ressurs- og kostnadseffektiv utbygging av gang- og sykkelveganlegg langs riksvegnettet, slik at vi får økt satsingen.

  • Antall tungbilkontroller er firedoblet etter regjeringsskiftet. Vi har samtidig tatt i bruk teknologi for bedre å velge ut kjøretøy i risikosonen til kontroll. Vi har også innført sterkere virkemidler for å holde kjøretøy tilbake, både med hjullås og bedre lovverk. Dermed kan vi bedre luke ut verstingene fra trafikken.