Dagen skal sette søkelyset på den viktige samfunnsoppgaven bibliotekene utfører og viktigheten av bevisst satsing på bibliotek.

Nasjonal bibliotekstrategi 2015-2018 er nylig lagt fram av Kulturdepartementet. Strategien legger føringer for Nasjonalbibliotekets prioriteringer og ansvar for utvikling av folkebibliotekene i de neste fire årene.

Positivt i strategien er økt satsing på å utvikle en felles fysisk og digital infrastruktur for landets folke- og fagbiblioteker, og prosjekt- og utviklingsmidler for å styrke folkebibliotekenes rolle som formidlere av kunnskap og kultur, uavhengige møteplasser og arena for offentlig samtale og debatt.

Negativt er at man ikke legger til rette for et nasjonalt løft i alle kommuner uavhengig av ressurser og størrelse. Kulturutredningens tilråding om øremerkede midler til lokalt kulturløft i kommunene i en tidsavgrenset periode blir ikke tatt til følge.

Gode resultater

I Troms fylkesting i juni i år ble folkebibliotekenes rolle og potensial med hensyn til leseferdighet, tilgang til litteratur, utdanning på alle nivåer, digital kompetanse i befolkninga og integrering fremhevet.

Litteraturformidling for barn har gitt resultater. Et eksempel er Nordreisa kommune som har hatt utfordringer i nasjonale prøver i skolen, men i 2014 hadde elevene på mellomtrinnet leseferdigheter over landsgjennomsnittet.

Det er sannsynlig at det er en sammenheng mellom de gode resultatene og det systematiske lesearbeidet som er gjennomført av skole og bibliotek.

- Vi samarbeider veldig tett med skolene. Vi har vært med å utvikle et skolebibliotek på nytt i Rotsundelv skole, vi vært med å starte og få bygd opp et skolebibliotek på Moan skole. Vi jobber også med å kanskje få på plass et skolebibliotek på nye Storslett skole. Det må på plass et lokale til for å bygd opp en boksamling, men vi stiller gjerne opp på dette. Det synes vi er veldig artig, forteller Gunn-Lill Johansen ved Nordreisa bibliotek.

Lovpålagt oppgave

Bibliotektjenester er en lovpålagt oppgave for kommunene. Det er nødvendig at kommunene i arbeidet med kommunereformen ivaretar hensynet til at befolkninga generelt og barn spesielt skal få gode bibliotektjenester der de bor.

Alle folkebibliotekene i Troms skal tilby læring, litteratur og kultur, møter mellom mennesker og opplevelser for alle. For å få dette til er det behov for kompetanse og økte ressurser.

Gjennom prosjektet Bibliotekrom i Troms har kommunene Bardu, Skånland, Salangen, Lavangen, Tromsø, Målselv, Berg, Karlsøy og Sørreisa oppgradert sine lokaler og gjort de bedre tilpasset rollen som lærested, møteplass og arena for diverse kulturelle- og litterære aktiviteter. Nordreisa kommune har også vært inne i prosjektet.

- Vi er ikke helt ferdig og mye skal på plass i løpet av de neste to månedene, men 24. oktober skal det meste være på plass, forteller Johansen.

Dette inkluderer en ny ungdomsavdelingen i kjelleren, hvor en "spillhule" tilrettelagt med fotballspill, spillkonsoller og nytt møblement er noe av det som skal gjøre biblioteket mer attraktivt for denne målgruppen.

Bibliotekar Gunn-Lill Johansen (t.h.) her sammen med biblioteksjef Margrethe Haslund.