Torsdag deltok Framtid i Nord på et internmøte mellom Statens Vegvesen, Norges Vassdrags - og energidirektorat (NVE), Nordreisa kommune og Multiconsult.

Siden leireraset i Sørkjosen gikk natt til 10.mai i år har sistnevnte blitt leid inn for å gjøre  undersøkelser og for å finne ut av hvordan man kan gjenoppbygge både molo og E6.

Om to uker skal  forslaget deres ligge klart. Etter dette må forslaget godkjennes i en tredjepartskontroll før det kan arbeides med.

Bygges opp

Til nå ser de foreløpige konklusjonene fra Multiconsult bra ut for båteiere i Nordreisa.

Forslaget deres går nemlig ut på at moloen kan bygges opp der den opprinnelig sto. Videre at planlagt avkjøring fra E6 til kommunal vei (dagens E6), også kan gjennomføres som planlagt.

Dette selv om det finnes masser av leire i havbunnen i området. Disse er innkapslet i stabile masser.

For å støtte opp moloen foreslår geoteknikerne at det fylles opp en motfylling, som går femti meter utover havet under havoverflaten.

– Motfyllingen opprettholder stabilitet og vil gi tilfredsstillende sikkerhet, forteller geotekniker i Multiconsult, Erlend Kristiansen.

Utfordrende

I Statens vegvesens opprinnelige planer i forbindelse med tunnelutbygging var det tegnet inn en stor parkeringsplass ved moloen.

I forslaget til geoteknikerene er denne strøket.

– Belastningen på underlaget blir for stort hvis det skal fylles lengre utover der, sier Kristiansen.

Ikke avklart eierskap

Fungerende ordfører i Nordreisa kommune, Halvar Wahlgren (H) sier han fikk godfølelsen på møtet.

– Planen ser lovende ut.  Selv om ikke alt er avklart, og ting må dobbeltsjekkes, så høres det positivt ut. Nordreisa kommune har full tillit til geoteknikerne.

Wahlgren sier kommunen ennå ikke har fått avklart om det er Nordreisa eller Kystverket som eier moloen og som dermed har ansvaret for gjenoppbygging. Dette selv om kommunen allerede sendte dem et brev om dette i mai.

– Vi er utålmodige etter å få avklart eierskapet. Det som likevel er viktigst nå er at ting blir normalisert og at båteiere får noe å konkret å forholde seg til, sier han.

Statens vegvesen er innstilte på å bygge opp veikryss og molo straks planen er godkjent. Båteiere må derfor forberede seg på å ta opp båtene i høst slik at arbeidet går lettere for entreprenører.