- Hittil har arbeidet vi har gjort vært planarbeid, nå starter vi med det fysiske arbeidet. Nå settes spaden fysisk i jorda, sier prosjektleder Gudmund Løvli.

Fra mandag klokken 08.30 vil det være fullt kjør i tre års tid framover med prosjektet E6 Sørkjosfjellet.

Kvikkleire

Blant andre er regionveisjef, Torbjørn Naimak, invitert.

På Sørelva-siden starter arbeidet for fullt på mandag, men det er litt igjen på Sørkjossiden som gjenstår før arbeidet med ny vei kan settes i gang.

- Vi må fjerne noe kvikkleire i en liten lomme. Da vil grunnen være helt trygg, sier Løvli.

Prosjektet ble utsatt i høst fordi det måtte gjøres ekstra grunnundersøkelser. Løvli forsikrer om at forsinkelsen ikke vil ha noe å si på det endelige resultatet.

- Mye vil være ferdigstilt allerede i 2014. Nå gjøres det klart for tunnelene og vi håper å få lyst ut anbudet med selve tunnelen i mars, sier Løvli.

Arbeidet med tunnelen regner de med vil være i gang før sommeren 2014.

Første del av prosjektet omfatter 870 meter vei fra moloen i Sørkjosen og frem til tunnelpåhugget med Mølnelva, samt 150 meter forskjæring og tunnelpåhugg ved Sørelva. Veien skal bygges på samme sted som eksisterende E6 på Sørkjossiden, med unntak av en del på Sørelva-siden.

OPPSTART: Mandag starter det fysiske arbeidet med prosjektet E6 Sørkjosfjellet forteller prosjektleder Gudmund Løvli. Foto: Tom Skoglund / Altaposten