Mona Salamonsen salgs- og markedssjef ved 3net forteller at de følger nøye med på utviklingen når det gjelder medievanene til lokalbefolkningen.

–Vi vil følge nøye med på utviklingen, sier Salamonsen og mener det vil være enda viktigere nå når frekvensen på aviser går ned.

Men salamonsen forteller at antall utgivelser ikke nødvendigvis er det viktigste for 3net som annonsør.

–Vi tenker langsiktig, om avisa kommer ut to eller tre ganger i uka, vil ikke være så viktig for 3net. Det er ikke viktig at annonsene treffer akkurat på dagen, siden våre kampanjer som regel går over flere dager. Vi er ikke avhengig av frekvens, men av lesertall.

Salamonsen mener at en slik omleggelse krever enda mer av avisa for å holde seg attraktiv og relevant. Slik at det fortsatt skal være interessant for 3net å annonsere i avisa. Og at innholdet på nett må oppdateres ofte for å holde leserne der.

-Vi håper at endringene gjør Framtid i Nord mer slagkraftig og tidsriktig, sier Salamonsen og forteller at Framtid i Nord fremdeles er den prefererte markedsføringspartneren fordi avisa også er flinke til å gi råd til kunden

Kjærlighetssorg

Mona Salamonsen forteller at hun personlig er veldig glad i papiravisa, og synes det er synd at det blir færre aviser som kommer ut, men ser selv hvordan utviklingen går, siden hun selv ofte bruker betalingsløsninger på nett og apper fra nyhetshus hun følger.

-Det er en slag kjærlighetssorg for papirformatet, og håper det vil være rom for formatet i framtiden, sier hun og forteller at hun forstår hvorfor utviklingen går i den retningen den gjør.

Ser fram til mer på nett

Sven Johansen fra Skjervøy jobber for tiden som lærer i Tromsø, er fan av papiravisa, men ser fram til at satsingen på nett blir sterkere.

–Jeg har litt blandede følelser, men det er jo desto bedre om det blir mer stoff på nett, sier Johansen om nedgangen fra tre til to aviser og forteller at det i utgangspunktet er synd med færre aviser, men så lenge Framtid i Nord holder løftet om mer stoff på nett, så ser han positivt på utviklingen.

Johansen forteller at takket være den teknologiske utviklingen, har det vært enklere og mer attraktivt å lese nyheter på nett.

–Det har jo vært en gradvis overgang fra papir til digitalt, teknologien utvikler seg jo, jo bedre telefonene og iPader blir, blir det enklere å bruke de til å lese ting på nett.

–Har man abonnement, så har man e-avis og tilgang til alt av plussartikler på nett, forteller Johansen og mener det er enklere å få avisa på en tablet enn å gå på butikken for å kjøpe, avslutter Johansen.

Positiv redaktør

Kjetil Nielsen Skog, redaktør for Framtid i Nord forteller at det har kommet reaksjoner fra lesere av papiravisa.

-Det har ikke uventet kommet noen reaksjoner, da spesielt fra voksne som ikke har en digital infrastruktur, sier Skog og mener at en digital infratruktur er den største utfordringen for å få eldre over på digitale måter å lese avisa på.

-Godt voksne kan godt lære seg, men der hvor den eneste bredbåndstilkoblingen er edge, er det problematisk, Sier Skog og forteller at problemet ikke er lesere som trenger hjelp, men hastigheten på internettilkoblingen som gjør det problematisk for mange å kun bruke digitale midler for å lese avisa.

Skog forteller at valget var å gå ned på bemanning , man at man uansett etter hvert hadde vært nædt til å senke antallet aviser i uka. Da man ikke kunne ha kapasitet til å være tilstede både på nett og på papir samtidig. Redaktøren gleder seg også til å ha mer allround stoff og featurestoff fra samarbidspartnere.

-Abonnenter og andre brukere vil få et bedre og mer spennede produkt, avslutter Skog.

For å møte de digitale kravene, må lokalavisa har mer kraft. Da er det å ta ned frekvensen et kraftig grep.