-Det første rådet er å sjekke hvor god stand båten er i, forteller Ann Hege Skogly, kommunikasjonsrådgiver i forbrukerrådet.

– Da må du ikke nøye deg med å se på det over vann. Det er avgjørende at alt er i orden også under vannlinja. Hvis du ikke er noen sjøulk selv, bør du få hjelp av en båtvant venn. Husk at særlig motoren kan bli en dyr utgift, dersom den ikke er i orden. Vurder også om du er i en prisklasse som tilsier at du bør få båten undersøkt på et verksted, sier Skogly.

Faktiske eier

Man bør også forsikre seg om at selgeren er båtens eier.

– Det er fryktelig leit om du betaler for drømmebåten, og så viser det seg at den er stjålet. Da kan du ha tapt både penger og båt. Undersøk derfor med Skipsregisteret eller Småbåtregisteret, anbefaler Skogly.

Kontrakt

Kommunikasjonsrådgiveren sier at en god kontrakt er alfa og omega, da står det svart på hvitt hva man har avtalt. Blir det en konflikt står man langt sterkere om man kan vise til kontrakten. Og mener hvordan man gjennomfører betalingen også er viktig

– Hvis du kan bruke kredittkort, er det faktisk mulig å klage til banken, hvis selgeren ikke gjør opp for seg. Kjøper du av en privatperson, bør du velge en løsning som sikrer at du får båten før selgeren får pengene, som Paypal og Payex.

Forbrukerrådet får om lag 150 klager om båt årlig, og de handler oftest om motor, elektriske feil og lekkasje.