Mercedes-Benz kommer snart med en helelektrisk versjon av varebilen Vito. Bilen er i en størrelse som er mye brukt i Norge.

Fart på elektrifiseringen

– Dette er den første elektriske varebilen som kommer på markedet i mellomstørrelsen, som utgjør halvparten av det norske varebilmarkedet. Dermed kan bilen bidra til å få fart på elektrifiseringen av varebilmarkedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver for utslippsfri nyttetransport i miljøorganisasjonen Zero.

Per i dag er det bare mindre elektriske varebiler som er tilgjengelige i Norge, som Nissan NV200, Citroën Berlingo. Peugeot Partner og Renault Kangoo.

eVito har en lastekapasitet på mer enn 1000 kilo og et lastevolum på 6,6 kubikkmeter. Batteripakken er på 41,4 kWt, som skal gi bilen en rekkevidde på 15 mil. I kulde og med full last estimerer produsenten at den skal klare 10 mil.

To størrelser

Den vil også komme i to lengder, 514 og 537 centimeter. Mercedes sier lasteplassen er helt uten hindringer, da batteriene er plassert under gulvet.

– Med denne bilen på markedet vil det være mulig for langt flere av dagens varebilbrukere å bytte til en utslippsfri varebil, sier Belbo.

Men det er ett problem, foreløpig er det kun mulig å bestille den i Tyskland. Der koster den 39.990 euro, og leveringene starter andre halvdel av 2018.

– Vi har ingen ytterligere informasjon om bilen eller leveringstidspunkter utover det Daimler har sendt ut i sin pressemelding, sier Olav-Kåre Thingwall, PR- og informasjonsansvarlig Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Norge.

Mercedes-Benz sier i pressemeldingen om eVito at de planlegger flere elektriske varebiler. I 2019 skal en el-versjon av Sprinter være klar.

UKJENT LANSERINGSTIDSPUNKT: Den norske importøren vet ikke når den eventuelt vil bli klar her til lands. FOTO: Produsenten / Foto: Produsenten