Strømmen av skiturister i Nord- Norge har eksplodert de siste årene, hvor merkevaren Lyngsalpene er den mest kjente ut i skiverden.

Men selv om det finnes en del lokale aktører som driver med reiselivsvirksomhet innen skiturisme, så har mye vært styrt av utenlandske operatører.

Nå har en rekke aktører fra Lyngen, Tamokdalen, Senja og Tromsø slått seg i lag, og etablert merkevaren Up North. Styreleder Aadne Olsrud fra Tamok AS sier at formålet med etableringen er å samle aktører som driver med ski og friluftsaktivitet for å markedsføre områdene som medlemsbedriftene kommer fra. Samarbeidsforumet har fått støtte fra Innovasjon Norge, og Magnus Kjeldsberg fra Tromsø har den daglige ledelsen.

Åpner i januar

Den nye internettportalen til bedriftsamarbeidet skal ifølge styreleder åpne i løpet av januar slik at tjenesten er oppe å går allerede fra denne sesongen. Nettsiden skal gi brukerne all informasjon om mulighetene for ski og toppturer i Lyngen, Tamokdalen, Senja og Tromsø.

– Kunden kan sjekke hvor det er mulighet for overnatting, aktivitetstilbud og guider som jobber i området, eventuelt få hjelp til å skreddersy en pakkeløsning, forklarer Olsrud. Fordelene med den nye portalen er ifølge styrelederen at kunden vil finne all nødvendig informasjon på et nettsted, og slipper dermed å lete seg frem for å booke skiferie i nord.

Europa og Østen

For Up North er målgruppen både hjemmemarkedet, og det store utland med Skandinavia, Mellom Europa og England som de viktigste satsingsområdene. Men styrelederen trekker også frem  mer eksotiske land som i Japan og Kina hvor interessen for ski- og vinterturisme er økende.

Ønske om et tettere samarbeid mellom aktørene har ifølge Olsrud vært stort i flere år, men styrelederen erkjenner at det har tatt tid å bygge opp en felles plattform. Mye av årsaken er at et slikt arbeid krever mye planlegging for å ha en substans som vil stå seg godt på et marked hvor kravet til kvalitet er stort.

–  Det ville vært mer ødeleggende vi gikk ut med et halvferdig konsept, mener han.

Plass til flere

Så langt er Lyngen Lodge fra Djupvik, Magic Mountain Lodge og LyngenGuide Mikal Nerberg fra Lyngen med i samarbeidet, samt også fjellfører Jimmi Halvarson med base i Nord-Lenangen. Olsrud sier at de er åpen for flere aktører som driver- eller skal starte med turisme innenfor toppturer.

- Vi har noen kriterier, men det er bare å søke om medlesskap dersom det er noen aktører fra Nord-Troms, opplyser han.

Ifølge styreleder Aadne Olsrud skal et samarbeid mellom aktørene prøve å ta hand om skiturismen som kommer til regionen.Foto: Privat