En fersk rapport medieavdelingen i franske ASO har laget, viser at interessen for Arctic Race of Norway har steget markant i rittets femte år, opplyser ARN i en pressemelding. Spesielt har internasjonale følgere vokst i forhold til antall fans og engasjement i ulike kanaler, men det er fortsatt TV-sendingene som når flest.

Med 75 500 følgere i SoMe, fordelt på Facebook, Twitter og Instagram, viser rapporten til hele 3 millioner videovisninger under 2017, noe som er en tredobling i forhold til året før. I tillegg har 61 700 følgere på Facebook gjort Arctic Race til det tiende mest fulgte sykkelrittet i verden. ARNs nettsider hadde 135.000 unike og 472.000 sidevisninger under rittet.

– Vi er godt fornøyd med hvordan interessen for rittet øker, ikke minst internasjonalt, og det merkes nå at Arctic Race er i ferd med å etablere seg i den internasjonale sykkelkalenderen. Spesielt i Frankrike ser vi at stadig flere får øynene opp for rittet i nord, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal, i pressemeldingen.

Fakta om dekningen av ARN 2017:

  • TV-sending: 190 land og 34 kringkastere

  • Facebook: 61 700 følgere

  • Instagram: 4800 følgere

  • Twitter: 9000 følgere

  • Online video: 3 millioner visninger

  • Online web: 135000 uv/472 000 pageviews

  • Mannskap/ryttere: 1300

  • Publikum: 150 000