Mandag hevet Skanska kontrakten med underentreprenør Klasvoll Maskinstasjon. Kontrakten mellom lokale Klasvoll Maskinstasjon og Skanska innebar blant annet ferdigstillelse av den over fire kilometer lange tunnelen gjennom Sørkjosfjellet og utbedring av veien mellom Langli og Langslett.

Prosjektleder i Skanska for Sørkjostunnelen, Tor Gildestad, forklarer at bakgrunn for hevingen er mangel på framdrift. Gildestad sier Klasvoll ikke har klart å holde de kontinuerlige fristene.

Klasvoll mener hevingen av kontrakten er urettmessig:

– Vi har ikke greid holde milepælene som må til for å nå datoen for ferdigstillelse av tunnelen, sier Gildestad.

Store forsinkelser

I september ble det gjennomslag i tunnelen. Bli med inn når Sørkjostunnelen får gjennomtrekk (Pluss)Da var arbeidet i rute, men i etterkant har det oppstått forsinkelser. Etter planen skulle tunnelen være ferdig asfaltert før årsskiftet.

– Det gjenstår fortsatt mye arbeid. Nå har vi et mål å få asfaltert halve tunnelen før 23. januar, sier Gildestad.

Tirsdag rigget Klasvoll Maskinstasjon ned sitt utstyr. Skanska mobiliserer og skal fra nå ta seg av tunnelbyggingen alene. Selskapet samler mannskap og utstyr fra hele landet.

– Vi er et av Norges største selskaper, så vi har utstyr og mannskap over hele kongeriket. Vi skal ta oss av det resterende arbeidet, sier prosjektlederen.

– Trasig

Skanska har nå som mål å ta igjen deler av forsinkelsene.

– Vi tar sikte på å ta igjen så mye som mulig av det tapte. Det må vi. Vi har frister overfor elektroentreprenører som skal holdes, sier han.

Prosjektlederen sier det er trasig at det endte med kontraktsheving mellom Skanska og Klasvoll Maskinstasjon.

– Det er forferdelig trasig at det ble slik, men vi har en kontrakt med Vegvesenet som vi må forholde oss til. Der er milepælene kontraktfestet så de må vi forsøke å holde, sier Gildestad.

Dette er ikke første gang det har oppstått konflikter i forbindelse med byggingen av den nye tunnelen.