28. februar skal den finske ministeren Anne Berner ta en avgjørelse på om hvilket alternativ for en jernbane mellom Nord-Finland og Nord-Norge som skal utredes videre. Før det kommer hun til Skibotn- og Tromsø-regionen.

Berner er ventet å komme til Nord-Troms og Tromsø i midten eller slutten av januar.

Besøket gjøres i forbindelse hvilket alternativ for Ishavsbanen Vest som skal utredes videre, alternativene er fra Rovaniemi til Kirkenes og fra Kolari til Skibotn.

Positive ringvirkninger

Varaordfører i Storfjord og rådsmedlem i Tornedalsrådet, Hanne Braathen, sier det er veldig positivt at ministeren tar turen til Nord-Troms.

– Det viser at dette blir tatt på alvor. En jernbane til Skibotn vil ha positive ringvirkninger for hele regionen, jeg tenker i forhold til transport av fisk, kanskje mer næringsutvikling og turisme, sier Braathen.

Trenger isfri havn

Braathen forklarer at Finland ønsker jernbane til en isfri havn. Noe Storfjord kan tilby. Finland har store mengder jernmalm. Jernmalm kan ikke fraktes med bil da det både er tungt og fraktes i store mengder. Løsningen vil være store lasteskip, men siden Nord-Finland ikke har noen havn som er isfri er det et ønske om å etablere jernbane mellom Nord-Finland og Nord-Norg.

– Da det vil komme store lasteskip er man avhengig av en isfri og dyp havn. Vi vet at store lasteskip kan gå i Lyngenfjorden og til Skibotn, sier Braathen.

Har jobbet aktivt

Berner skal også besøke kommunene i Nord-Troms som er medlemskommuner av Tornedalsrådet; Nordreisa, Storfjord og Kåfjord.

– Vi håper jo selvfølgelig at vi kan få en jernbane til Storfjord. Dette er en viktig sak for hele regionen, sier ordfører i Kåfjord kommune Svein O. Leiros.

Tornedalsrådet har jobbet mye for Kolari til Skibotn-alternativet. Braathen sier dette er noe kommunen og Tornedalsrådet har jobbet med siden 90-tallet.

Braathen forklarer videre at passasjertransport aldri er lønnsomt i seg selv, men vil i slike tilfeller være en positiv bivirkning. Tornedalsrådet har jobbet med en utredning som tar for seg jernbane til Skibotn, men Braathen sier en forlengelse videre til Tromsø ville være positivt.

Tilknytning østover

Varaordføreren trekker fram flere fordeler Skibotn-alternativet har framfor alternativet til Kirkenes.

– Dette er et kortere alternativ. I Skibotn-Tromsø-regionen er det flere innbyggere, og det er mer som skal fraktes østover. Om man oppretter en jernbane må man ha noe å frakte begge veier. Herfra har vi mye fisk som skal østover.

Om jernbane fra Nord-Finland til Skibotn blir en realitet vil Nord-Troms være tilknyttet det finsk-russiske-jernbanenettet, som har en annen sporbredde enn det som ellers er i Norge og Sverige.

– Her er det snakk om transport østover, framfor sørover.

Nord-Troms vil da være tilknyttet jernbanenett helt til Kina.

Varaordfører: Hanne Braathen, også tidligere ordfører og leder for Tornedalsrådet, sier alternativet til Skibotn har flere fordeler framfor Kirkenes-alternativet. Arkivfoto Foto: Jan Arild Hansen
TRANSPORTMINISTER: Den finske ministeren Anne Berner kommer til Storfjord. Foto: Wong Maye-E. Foto: Wong Maye-E