De siste årene har det vært godt salg på reinsdyrkjøtt. I inngangen til ny slaktesesong har reinkjøttbedriftene solgt unna nesten alt som ble slaktet forrige vinter. Det skriver Landbruksdirektoratet på sine nettsider.

- Det er gjort mye bra arbeid med å få forbrukerne til å bli mer oppmerksomme på norsk reinsdyrkjøtt, sier administrerende direktør i Landbruksdirektoratet Jørn Rolfsen.

Rolfsen trekker fram Markedsutvalget for reinkjøtt som gjennom målrettet arbeid har tatt plass i markedet.

- Men også reindriftsnæringen og bedriftene skal ha ros for å ha produsert og markedsført dette fantastiske kjøttet, sier Rolfsen til Landbruksdirektoratet.

Spiser rein på nye måter

De som spiser mest reinsdyrkjøtt er aldersgruppen 18 til 34 år, viser en spørreundersøkelse gjort av YouGov for Opplysningskontoret for egg og kjøtt og Matprat. Unge bruker reinkjøtt i matlaging på nye måter, som for eksempel reinsdyrburger, tapas, wrap, wok eller på grillen.

Reinsdyrkjøtt er blitt en etterspurt vare hos norske forbrukere.

Stabil omsetning

De siste årene har slaktemengden og omsetningen i markedet vært stabile og prisen på reinkjøtt til produsent er noe høyere, skriver Landbruksdirektoratet.

- Det er gledelig at kjøttet er mer tilgjengelig i markedet. For markedet er villig til å betale for kvalitet, sier Rolfsen.

Han oppfordrer reineiere til å ta godt i når de skal plukke dyr ut til slaktning for kommende sesong.

- Vi har tilbakemeldinger fra reindriftsnæringen om høy kalvetilvekst i år, og da er det potensiale for å øke slakteuttaket ytterligere. Det gode markedet er der nå, og mye tyder på at prisen til produsent er bra. Tenk langsiktig og bygg videre på denne positive trenden, anbefaler administrerende direktør Jørn Rolfsen.

Statistikk over totalt slakteuttak de siste tre årene finner du her.