31. mars skulle Boreal Maritim AS har sitt nybygg klart. Et verft i Klaipeda i Litauen hadde fått kontrakten med å bygge båten, en båt som innebar svært viktige oppgaver og inntekter for Boreal.

LES OGSÅ: Kontrahert ny båt

For halvannen uke siden kom imidlertid sjokkbeskjeden. Det litauiske verftet har økonomiske problemer og kan ikke oppfylle kontrakten.

– Siden da har det egentlig gått ganske så fort, sier Yngvar Hansen i Boreal Maritim.

Kan bygge

Det er nemlig ikke det at ikke de kan bygge båten selv. Tvert om har de bygd både båter og flåter. Problemet er bare at de egentlig har sluttet med båtbygging.

– Bjørnar Johansen var en av de som kunne båtbygging hos oss, men han lot vi gå til kommunen da vi sluttet med båtbygging. Heldigvis er kommunen utrolig forståelsesfull og fleksibel, skryter Hansen, med full støtte fra personell- og administrasjonssjef Bjørn Nilsen.

– De forsto vår enorme utfordring og har på strak arm stilt Bjørnar til vår disposisjon det neste halve året. Det er ganske heftignår man vet hvilket arbeidspress teknisk sektor er under, sier Nilsen.

For stor

Dermed var kompetansen på plass. Neste utfordring er at hallen båten skal bygges i er for liten. Den siste båten de bygde, ”Tor Geir”, ble bygget i Boreals plasthall på industriområdet på Skjervøy. Den nye båten er imidlertid betydelig større, ni meter bred og 24 meter lang, for den plasthallen de har til rådighet.

– Ja, i alle fall er porten alt for smal. Båten er altså ni meter bred, porten syv. Så her må det bli riving. Og så aner vi ikke hvordan vi skal få skuta på sjøen, humrer Nilsen.

Han humrer, fordi han vet at de har seks måneder på seg til å finne ut av det på.

– Vi har gitt oss seks måneder på å bygge, ferdigstille og være klar for oppdrag. Det er strengt tatt for kort, men det må gå.

Må være klar

1. august skal båten flyte. Noen annet alternativ er det ikke for Bjørn Nilsen, Bjørnar Johansen og Yngvar Hansen.

– Kontrakten vi har med NOFO - Norsk Oljevernforening for operatørselskap har en verdi som er så stor at vi bare må landet dette, sier Hansen.

Kontrakten går over syv år og vil også gi flere ansatte i selskapet. Båten skal ha sin base på Skjervøy.

utfordringer: Bjørnar Johansen (t.v.) og Bjørn Nilsen står foran en hektisk periode når de på seks måneder skal bygge katamaran inne i plasthallen til Boreal. Foto: Anita Olsen