Konkurransetilsynet foretok tirsdag uanmeldt kontroll på kontoret på Lyngseidet for å sikre mulige bevis.

- Nei, jeg har ikke brutt loven, fastslår Giæver jr., og tilføyer:

- Jeg er på trygg is.

Saken ble utløst da han i forrige måned uttalte til NRK at FlyViking og Danish Air Transport ”har snakket om hvilke ruter som passer for dem og hvilke som passer for oss”.

- Så dro vi hver til vårt og gjorde hjemmeleksa, røpet Giæver jr. i NRK-intervjuet.

Angrer ikke

- Jeg anger ikke på det jeg sa. Hva skulle jeg oppnå med det? spurte han onsdag på kontoret i andre etasje i Giæver-bygget på Lyngseidet.

- Hvordan skal uttalelsen tolkes?

- Det får man gjøre som man vil. Det jeg sa, var en røverhistorie.

- Var det god timing?

- Det kan vi spørre om, men det er ikke noe man kan gjøre noe med i ettertid. Vi oppnådde i hvert fall at FlyViking ble ”verdenskjent” over natta.

Udelt positivt

Ola Giæver jr. ble slett ikke overrasket da Konkurransetilsynet tirsdag stod på trappa.

- Jeg hadde regnet med at tilsynet ville komme tidligere etter at uttalelsen i NRK ble sitert i flere andre media.

- Hva betyr tilsynets besøk for omdømmet til deg og flyselskapet?

- Udelt positivt.

- Er all PR god PR?

- Jeg kan ikke si noe annet.

Giæver jr. regner med, uavhengig av denne saken, at FlyViking er operativ ”ganske snart” og i løpet av september eller oktober måned.

- Vi vil i starten fly inn og ut fra Tromsø, forteller Ola Giæver jr.

- Greit å få avklaring

Svein Eriksen har som administrerende i FlyViking hatt det aller meste av ansvaret for å utarbeide anbudet for kortbanerutene i Nord-Norge.

- Jeg ser det som greit at Konkurransetilsynet avklarer saken etter at noen påstod at vi har gjort noe ulovlig. Jeg vet at vi og Danish Air Transport ikke har samarbeidet om ruter og priser, forsikrer Eriksen.

Lyngsværingen bekrefter at FlyViking har kjøpt manualer og besøkt sine danske kolleger.

- Vi skulle gjerne vært foruten besøket av Konkurransetilsynet.

Todelt betydning

- Hva betyr dette for FlyViking?

- Svaret er todelt. Selskapet blir veldig synlig. På den andre siden blir vi oppfattet som ustrukturert, noe som absolutt ikke er tilfelle.

Eriksen tror FlyViking i begynnelsen av oktober får lisens til å fly.

- Vi er i lufta i slutten av året på åpne ruter, som ikke påvirkes av anbudskonkurransen. Jeg vil ikke si noe om hvilke strekninger som i starten er mest aktuelle for FlyViking, forteller Svein Eriksen.

SYNLIG: Svein Eriksen i FlyViking. Foto: Arne Teigen