Av saksfremlegget går det fram at Statens vegvesen 28. januar 2011, i reguleringsplanen anbefalte at vegen mellom tidligere fergeleie på Havnnes og nytt fergeleie ble omklassifisert til fylkesveg 357.

Strekningen fra krysset mellom fv 357 og den kommunale vegen og ned til den nye fergekaien, har vært driftet som fylkesveg siden fergekaien ble tatt i bruk.

Omklassifiseringen av del av den kommunale vegen medfører at fylkesvegnettet i Troms øker med ca. 510 meter.

Dette vil medføre en liten økning i drifts og vedlikeholdskostnadene, men samtidig forutsettes det at en økning i mengden fylkeveg vil medføre økning i rammetilskuddet til fylkeskommunen.

Fornøyd med vedtaket

- I det første forslaget for ett år siden, skulle den bli kommunal - at man skulle overføre vei fra fylkeskommunen til kommunen. I dag har vi vedtatt det motsatte og det er vi veldig fornøyd med. Det er riktig vei å gå og helt i tråd med det som kommunen òg har ønsket, sier John Karlsen (Frp).

Han er også fornøyd med at et enstemmig fylkesting stilte seg bak.

- Det generelle problemet i Norge i dag, er at man overfører ansvar og veier til et nivå under, sier han.

Karlsen forteller at staten i 2010 overførte 1200 km vei til Troms fylkeskommune av statlige veier.

- Det har hele tiden gått nedover, men nå tar man altså i fylkeskommunen tilbake noe vei fra kommunen og det er veldig bra. Den blir sammenhengende og da blir det også billigere. Nordreisa kommune har utfordringer nok med sine egne kommunale veier. Mange av de er ikke i så god forfatning. Det er heller ikke mange av de fylkeskommunale veiene vi har i kommunen, sier Karlsen.

John Karlsen (Frp)