Skogan trakk fram at i Nasjonal Transportplan er det en økt satsning på rassikring, og forventet at Troms skulle få sin del av bevilgningene som står i forhold til behovene for rassikring på veiene i Troms. Han nevnte også aksjonen elever foreldre og ansatte knyttet til Nordkjosbotn videregående skole med krav om trygg skolevei. Elevene har selv uttrykt utrygghet når det gjelder skoleveien.

Politikeren sa han får flere henvendelser om framdrift for nødvendige skredsikringstiltak. Og mente det viktigste spørsmålet for de som ferdes gjennom Pollfjelltunellen er når det blir igangsatt skredsikringsarbeid.

Fylkesråd for samferdsel og miljø svarte at de dessverre er kjent med at størstedelen av Pollfjelltunnelen har en standard som ikke er tilfredsstillende. Pollfjelltunnelen er i dag ikke inne med høy eller middels skredfaktor i vegvesenet rapport fra desember 2015.

Fylkesrådet sier at Statens vegvesen nylig har hatt møte med ordfører i Lyngen kommune og skissert et mulig løsningsalternativ i stedet for tunnel. Det innebærer en skredoverbygging på rundt 300 meter, alternativet er ikke kostnadsberegnet. I forbindelse med Fylkestingsbehandlingen av Regional Transportplan vil vi se nærmere på behovene og mulige tiltak, både på Pollfjelltunnelen samt for mulige rassikringstiltak på skredpunktet ved tunnelen.

Foto: Arne Teigen