- At planleggingen er kommet godt i gang, har stor betydning for at fergefri forbindelse blir en realitet, sier furuflatingen.

Han er svært godt fornøyd med hva han fikk høre på et godt besøkt folkemøte onsdag kveld på Breivikeidet. Tema var høring av planprogram for regional plan for Fylkesvei 91 Ullsfjord-forbindelsen.

Høringsfristen løper ut 3. august. Realisering av prosjektet ligger et ukjent antall år fram i tid.

Går på skinner

- Jeg er tilfreds med planarbeidet og den framdriftsplanen det legges opp til. Jeg oppfatter at prosessen går på skinner. Stemningen på folkemøtet var optimistisk. Det er viktig at vi står samlet, presser på og finner gode løsninger.

Sørensen påpeker at Ullsfjord-forbindelsen vil løse utfordringer innen samferdsel både i et lokalt, regionalt og nordnorsk perspektiv.

Styrelederen i Ullsfjord-forbindelsen AS anbefaler stoppested (eventuelt startsted) for UFB blir på Storsteinnes.

- Jeg ser på dette som ei rimelig diplomatisk løsning. Ingen fra Lenangen-området vil juble hvis stoppestedet flyttes nærmere Kjosen, sier Wiktor Sørensen.

Forsiktig med tall

Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo har liten sans for spørsmål om når UFB kan åpnes for trafikk og hva som blir prislappen.

- Jeg håper realisering kan skje tidligst mulig i perioden 2020-2025. Nå har vi god driv i planleggingen. Jeg er personlig kjempeglad for at vi er på rett vei.

Prestbakmo fikk ros fra Wiktor Sørensen for å ha løftet UFB ut av ”gjørma” og over til planlegging.

Prestbakmo ber folk i denne fasen ikke henge seg opp i hva som kan bli utgiftene. Framdrift og mulighet for finansiering har større betydning.

Avdelingsleder Rigmor Thorsteinsen i Statens Vegvesen informerte om at et overslag fra 2011 landet på 1,3-1,7 milliarder kroner, med feilmargin på +/- 40 prosent. Siden har det vært enorm kostnadsøkning.

Ivar B. Prestbakmo Foto: Arne Teigen
ULLSFJORDFORBINDELSEN: Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, konkluderte med at det bør være mulig å starte bygging i 2022/23. Foto: Illustrasjon: Sjurelv AS