Den daglige lederen i Arnøy Laks på Lauksletta har fått med seg at foreldrene ved Arnøyhamn skole kjemper mot at skolen skal bli lagt ned.

Høgstad mener at mye vil løse seg hvis veien mellom Arnøyhamn og Lauksletta blir skredsikret.

– Arnøyhamn og Lauksletta er avhengige av hverandre. Arbeidsplassene er på Lauksletta, mens barnehage, skole og butikk er i Arnøyhamn. At ikke veien mellom de to bygdene er skredsikret, er den største hemskoen for utviklingen av Arnøya. Det blir så mye lettere å bo i både Arnøyhamn og på Lauksletta hvis det rasfarlige området ved Singla blir skredsikret, sier Høgstad.

Pendler hver dag

Arnøy Laks er en stor arbeidsplass på øya.  I 2015 hadde de en omsetning på 175 millioner kroner. Høgstad viser til at en god andel av arbeidsstokken hans pendler forbi det rasfarlige området hver dag. Og en minst like stor andel passerer Singla på tur til til jobb på Skjervøy.

– Jeg vil anslå at det er rundt 35 personer som daglig pendler forbi her. Problemet er at folket jo ikke kommer seg på arbeid når det har gått skred. Og når det har gått skred så er det som regel også dårlig vær. Da er beredskapsbåten en dårlig løsning, sier Høgstad, og fortsetter:

– Man har i altfor liten grad utviklet Arnøya under ett. Skredsikker vei er bud 1.

Ganske alvorlig

Ifølge Høgstad har fylkesvei 347 brukt å være stengt 12–13 dager i perioden februar-mars.

– Sånn har det vært de siste årene. Og det er ganske alvorlig. Og det har i tillegg vært ganske snøfattige vintere de siste årene. Veien står som nummer 1 på fylkeskommunens skredliste, som den veien som er oftest stengt i Troms. Her er også den største skredfaren, sier Høgstad.

Må bestemme seg

Han mener samfunnet nå må bestemme seg hva man vil med Arnøya.

– Hvis vår virksomhet skal gi positive ringvirkninger lokalt så må samfunnet fortelle oss om vi skal satse på hybelhus eller om vi skal satse på eneboliger og fast bosetting. I det siste tilfellet så må det skredsikres. Vi har så stor tro på at dette vil falle på plass at vi i disse dager går i gang med å bygge tre eneboliger for utleie til ansatte. Og ettersom vi nå har to skift på fabrikken, åpner det for mer stabile arbeidsforhold og mindre svingninger for det første skiftet. Stabil tilgang på arbeid gjør det lettere å etablere seg her på Arnøya, sier Høgstad.