- En økning av drivstoffavgiftene vil ramme distriktene. Vi må ikke glemme at halve Norge ikke har noe reelt alternativ til bilen på sine hverdagsreiser. Det er et feilspor å løfte fram drivstoffavgiften som det største miljøtiltaket. Skal vi nå klimamålene trenger vi en renere bilpark og et avgiftssystem som fungerer, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Målene for utslippskutt som er satt er at innen 2025 skal nybilsalget kun skal være nullutslippsbiler, og innen 2030 skal klimagassutslippene for transportsektoren halveres. NAF mener disse målene kan nås om man de rette tiltakene settes i gang, og mener vrakpanten er et av tiltakene det pekes på av få.

NAF mener at det som virkelig har miljøeffekt, og samtidig bra for folk, er at bilene på veien slipper ut mindre klimagasser. Det må tilrettelegges bedre for bruk av kollektiv, sykkel og gange i sentrale strøk, mens utslippsgjerrige fortsatt vil være viktig for befolkningen i distriktene. De sier at de er mot økte drivstoffavgifter for det rammer urettferdig i distriktene.