Miljøpartiet de grønnes eneste stortingsrepresentant startet valgkampturneen sin i Tromsø fredag sammen med partiets førstekandidat i fylket, lyngsværingen Mikal Nerberg.

MDG har naturlig nok miljøet høyt på agendaen denne valgkampen også og Hansson fokuserer blant annet på bærekraftig turisme i Nord-Norge.

– Reiselivet er allerede viktig i nord og vil bli enda viktigere. Det er så fantastisk mange muligheter her, sier Hansson.

Ser konturene

Mikal Nerberg er selv fjellguide i Lyngen og ser at veksten i turismen i hjemlige trakter. Han ønsker ikke at masseturisme skal begynne å ødelegge «produktet» Lyngen.

– I Lyngen merker man turistveksten veldig. Vi ser konturene av et problem, men også mange muligheter, sier Nerberg.

Han trekker fram problemene i blant annet Lofoten, der debatten omkring masseturisme går høyt. Og i forrige uke var Roald Hjalmarsen fra Nordmannvik ute i Framtid i Nord og var kritisk til Lyngen Lodges elsykkel-tilbud.

Kontroll på slitasjen

– Vi er i ferd med å ta grep og må sørge for at vi ikke havner i samme situasjon som Lofoten, eller andre populære reisemål som Trolltunga og Kjeragbolten der infrastrukturen og systemene ikke er på plass for å ivareta alle som kommer. I Lyngen har vil alle forutsetninger til å løfte fram den bærekraftige turismen, med mer fokus på kvalitet enn på volum. Vi må ha kontroll på slitasjen vi utsetter naturen for. For det er rent vann, snødekte fjell, urørt natur og et unikt kulturlandskap folk kommer for å oppleve, sier Nerberg, som er eneste toppkandidat fra Nord-Troms foran høstens stortingsvalg.

– Men er ikke volum det som trengs for å få solide næringsaktører innen turisme og flere helårsarbeidsplasser?

– Vårt utgangspunkt er at man må ta hensyn til hva naturen og kulturlandskapet tåler. Vi kan ikke lenger kompromisse på det. Kravene og forventningene til volum er nødt til å reguleres innen for disse rammene. Ellers ødelegger vi produktet vårt og det er ingen tjent med, sier Rasmus Hansson.

Alle taper

Han mener at mulighetene for god inntjening og solide arbeidsplasser er bedre i en turisme som prioriterer å selge et kvalitetsprodukt istedenfor et volumprodukt.

– Hvis vi lar utviklingen som det regjeringen legger opp til i sin reiselivsmelding fortsette, der alle sitter og roper på mer vei, flere kaier og flere hoteller, så får vi Lofoten ganger 100. Til slutt har alle tapt, sier Hansson, og fortsetter:

– Det er all grunn til å mene at Lyngen bør ta mål av seg til å bli eksempelet på hvordan norsk turisme og reiseliv skal utvikle seg. Lyngen er på mange måter essensen av norsk reiseliv. Hvis man gjør det riktig her, så har Norge et eksempel til etterfølgelse. Det bør være Lyngens ambisjon – å vise resten av landet hvordan bærekraftig turisme er mer til gagn for kommunen enn hodeløs masseturisme.

FOREGANGSKOMMUNE?: Mikal Nerberg ser at turismen brer om seg i Lyngen-området. Her er han på fjellet i forbindelse med et toppturkurs. Foto: Jan Arild Hansen Foto: Jan Arild Hansen