Det er finske Ferratum Group som for fjerde år på rad står bak den ferske undersøkelsen om kjøpsatferd i forbindelse med julesesongen.
Med mer enn 21.000 respondenter fra husholdninger i 21 land er dette en svært omfattende studie av europeisk forbrukeradferd.
Undersøkelsen kartla trender innen populære julegaver, pengebruk i julen, julegavekjøp på nett og i butikk.
Nordmenn blant de som bruker minst til jul
Nordmenn vil bruke 13.4% av disponibel inntekt på julehandel i 2017, en nedgang fra i fjor hvor nordmenn oppga et forbruk på 16.2% av inntekten på julehandel.
Norge er dermed blant de som bruker minst til jul.
Landene som bruker mindre enn Norge er Finnland (12.3%), Tyskland (11.9%) samt Danmark og Nederland, som ligger nederst med 11.8% av månedslønnen satt av til julehandel.
I motsetning oppgir Mexico et forbruk på 34% av inntekt, etterfulgt av Romania (31.9%), Spania (29.6%), og Brasil (28.2%).
Undersøkelsen viser at juleforbruket vil også bli høyt i New Zealand, Australia og Storbritannia med husholdninger som tildeler 22% - 23% av deres månedlige inntekt til julehandel.
Myke pakker er årets vinner
17.5% av deltagerne i undersøkelsen har klær som den mest populære gaven å gi og å få. Leker og spill (13.7%), søtsaker (12%) og elektronikk (9.1%) er andre populære valg.
Også i Norge er klær en klar vinner. Over 21% av julegavene under norske juletrær vil bestå av klær. Kun 7.9% av julegavene vil bestå av elektronikk, mens det forventes at over 13% av gavene består av leker og spill.
Finland (17.5%) og Kroatia (23.9%) vil bruke en stor del av julebudsjettet sitt på søtsaker og delikatesser, mens deltagere fra Storbritannia, Sverige, Australia og Estland vil bruke 20% av julebudsjettet deres på leker og spill.
Netthandel
Tall for 2017 viser at trenden for netthandel i Norge er snudd. Nordmenn oppgir at 26.8% av julehandelen vil foregå på nett.
Dette er en økning fra i fjor hvor netthandel utgjorde 22.32%.
Likevel ligger Norge fortsatt bak naboland når det kommer til digital julehandel.
Danmark oppgir en netthandel på 27% mens husholdninger i Sverige handler hele 31.2% på nett.
Mest digitale er Tyskland med hele 45.4%, tett fulgt av Storbritannia og Nederland med henholdsvis 38.6% og 32.6%.
Nordmenn betaler med kort
I Norge og Sverige kommer 70% til å betale for julehandelen med kort. Mer enn 50% av undersøkelsens totale deltagere oppgir at de vil bruke kort fremfor kontanter i forbindelse med julehandelen.
Mer enn 60% av alle deltagere vil bruke en mobilbank til deres daglige transaksjoner, mens mer enn 80% av deltagerne i Australia, New Zealand, Nederland, Sverige, Norge og Canada vil bruke en mobilbank i julen.