Det melder Statens vegvesen i en pressemelding.

- E6 over fjellet har i årevis vært en problematisk strekning, spesielt for næringstransporten på vinterstid. Snart kan trafikantene ta det nye veganlegget i bruk, noe som vil bedre fremkommeligheten betydelig. I tillegg er den nye vegen et viktig bidrag til trafikksikkerheten, sier fungerende prosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen.

De som har kjørt forbi anleggsplassen, har nok sett at tunnelen ser nokså ferdig ut. De neste ukene skal gå til testing av de nye sikkerhetssystemene.

- Når vi åpner den nye vegen i februar vil det bare gjenstå småplukk her og der, hovedsakelig av kosmetisk art. Dette blir gjort i løpet av våren, sier Dahle.

FEBRUAR: 2. februar åpner tunnelen gjennom Sørkjosfjellet. Foto: STATENS VEGVESEN

Ny helårsrasteplass

- Når vi åpner den nye vegen i februar vil det bare gjenstå småplukk her og der, hovedsakelig av kosmetisk art. Dette blir gjort i løpet av våren, sier Dahle.

På vestsida av fjellet blir det en ny rasteplass med toalett og oppstillingsplasser for både tunge og lette kjøretøy. Arbeidet med rasteplassen vil være ferdig høsten 2018.

Entreprenøren er Skanska, som overtok etter den spanske entreprenøren OSSA. OSSA ble oppsagt av Statens vegvesen i 2015. Målselv Maskin AS har bygget vegen fra Sørkjosen til tunnelpåhugget i Jubelen, pluss forskjæringen på vestsiden. Aventi Installation står for elektroarbeidet.

Tunnelen er 4,6 kilometer lang og utstyrt med brannslukkere, nødnett, nødtelefoner og DAB. Vegtrafikksentralen (VTS) vil overvåke tunnelen døgnet rundt, og kan stenge den for trafikk i nødsituasjoner. Prosjektet innebærer også bygging av omtrent 2,8 kilometer vei, inkludert strekningen Langslett-Sørelva og krysset E6/fv. 866.