3. august startet man opp med full drift på Arnøy Laks. Daglig leder Håvard Høgstad slår fast at kapasiteten på Arnøyferga fortsatt er altfor dårlig.

– Etter at vi startet opp med full drift igjen har det vært daglige problemer med biler og trailere som blir stående igjen. Situasjonen er helt uholdbar, sier Høgstad.

Næringsliv og beboere har vært rimelig fortvilt og forbannet på den sterkt reduserte kapasiteten på fergesambandet Lauksundskaret-Storstein-Nikkeby. Arnøy Laks kjører rundt 600 vogntog med laks fra Arnøya hvert år.

– Hver ettermiddag blir trailere stående igjen. Her om dagen lot jeg min egen bil stå igjen for at en trailer som skulle til Finland skulle komme med ferga. Og problemene skyldes ikke stor trafikk. Det er helt vanlig trafikk.

Høgstad påpeker at to tredjedeler av den opprinnelige kapasiteten er borte.

– Reduksjonen i lastekapasitet og bortfallet av treskiftsordninga har redusert kapasiteten til en tredjedel av opprinnelig kapasitet. Vi sitter igjen med et altfor dårlig tilbud. Samtidig har trafikken på det samme sambandet økt kraftig, sier Høgstad.

– En mare av en sak

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp) sier at det er ting på gang som kan bøte en del på problemene.

– Dette har vært en mare av en sak helt siden kapasiteten ble kraftig redusert som følge av fergeombygggingen. Og jeg vet at problemene bare blir større og større ettersom trafikken øker. Men nå kan det skje ting, sier Prestbakmo.

Torghatten Nord ser blant annet på tekniske løsninger som  kan gjøre det mulig å øke lastekapasiteten fra de knappe 90 tonnene som er i dag. Der kan man få en avklaring allerede i neste uke, ifølge fylkesråden. Så har Prestbakmo også ambisjoner om å gjeninnføre treskiftsordningen på ferga.

– Det er noe vi vurderer, ja. Det vil koste en del og det er ikke så enkelt å få på plass over natta. Det vil heller ikke løse problemene fullt ut, men det vil avhjelpe en god del med tanke på biler som nå må stå igjen.

Han medgir at man egentlig trenger en større ferge.

– Ja, man bør se seg om etter en større ferge. Den ballen har vi spilt over til Torghatten Nord. Men det er ikke så enkelt. Det er ikke så mange store ferger som ligger klar, sier Prestbakmo.

Stor bedring

Høgstad sier en treskiftsordning vil bety en god del.

Det vil gjøre fergerutene betydelig bedre og gi bedret kontinuitet, samt at den vil gi mye større fleksibilitet for å gjennomføre ekstraturer ved gjenstående trafikk. En kombinasjon av treskiftsordning og økt tonnasje på dagens ferge vil hjelpe betydelig, sier Høgstad.

Åpen i 8 timer

Han tror ikke helt at folk flest skjønner for en utfordring det nåværende fergetilbudet er for beboere og næringsliv på Arnøya.

– Man kan sammenligne det med at veien mellom Nordkjosbotn og Tromsø bare er åpen åtte timer om dagen. Eller om veien mellom Oteren og Lyngseidet var enveiskjørt. Da skjønner kanskje folk at det ikke er holdbart slik det er nå. Ferga er livsnerven i samfunnet her. Sommerferger på Senja og B-ruter over Lyngen blir sekundært i forhold, sier Høgstad.

En MARE: Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, sier problemene med Arnøyferga er ”en mare av en sak”. - Jeg hører daglig fra folk som er oppgitt over situasjonen, sier Prestbakmo. Foto: Morten Dokka/Troms Folkeblad
UHOLDBART: Håvard Høgstad og Arnøy Laks er i full gang med ”høstsesongen” og sliter daglig med kapasitetsproblemene på Arnøyferga. Foto: Thomas Wahlgren
FOR DÅRLIG KAPASITET: MF Reinøy har ikke kapasitet til å ta unna all trafikken til og fra Arnøya. Foto: Kjetil Nielsen Skog