Henriksen sier at en slik endring i rutetilbudet vil være negativt både for næringsliv og beboere i Nord-Troms, og kan ikke forstå at tilbudet er i tråd med anbudskriteriene. Og om samferdselsministeren mener at tilbudet er bra nok, bør det føre til en diskusjon om kriteriene i det hele tatt er tilpassa Nord-Norge.

- Samferdselsministeren har tidligere uttalt at det nye flyanbudet ville gi økt fleksibilitet og et tilbud bedre tilpasset behovene. Det er vanskelig å forstå at en rundtur i Finnmark før man lander i Tromsø kan være særlig fleksibelt eller tilpassa, skriver Henriksen i meldinga.

Dette er spørsmålet til samferdselsministeren:

Hvordan ser statsråden på det nye rutetilbudet, og hva vil han gjøre for å sikre at flytilbudet ved Sørkjosen Lufthavn ikke forverres?

Begrunnelse

Det foreslåtte rutetilbudet for Sørkjosen Lufthavn skaper nå reaksjoner i regionen. I anbudet for flyruter ble det fastslått at Sørkjosen fortsatt skulle ha minimum to daglige avganger hver vei. Det nye ruteoppsettet gir i følge kommunen færre avganger og lengre reisetid for flere avganger. Avganger som før gikk direkte til Tromsø er nå lagt via Finnmark, en betydelig omvei. Dette gir et dårlig utgangspunkt for videre utvikling i regionen.

Statsråden har tidligere uttalt at det nye flyanbudet ville gi økt fleksibilitet og et tilbud bedre tilpasser behovene. Dette kan ikke sies å være tilfellet med disse endringene.