Like før jul sto den nye almenningskaia ved Arnøy Laks sitt anlegg på Lauksletta klar. Et samarbeid mellom Troms fylkeskommune og Skjervøy kommune har gitt øya 600 kvadratmeter flunkende ny kai - ti år etter at de første planene forelå.

- Det har lenge vært behov for en skikkelig betongkai og dypvannskai som man kan ta større last over kai. Det har vi på plass nå, sier prosjektleder Terje Trætten i Skjervøy kommune.

For alle

Skjervøy kommune står som eier av kaia og får leieinntektene fra kaia. Men alle kan leie seg inn.

- Det er i hovedsak næringslivet som bruker den, men den er ment å løse utfordringer for både næringsliv og privatpersoner. Kaia er for alle, understreker prosjektleder Terje Trætten i Skjervøy kommune.

Og nettopp det faktum at kaia er en såkalt almenningskai gjør at Troms fylkeskommune er tungt inne i finansieringen.

- Ja, fylkeskommunen bidrar med fire millioner kroner. Resten står kommunen for i form av et låneopptak, sier Trætten.

Kunne blitt dyrere

Den opprinnelige prislappen var på 10 millioner kroner, men til slutt kom regningen på 10,5 millioner kroner.

-  Vi brukte den gamle trekaia ved Arnøy Laks som fundament. I tillegg var infrastrukturen på plass allerede.Hadde vi måttet starte på null i fjæra, så hadde det blitt atskillig dyrere, sier Trætten, som også skryter av entreprenøren Øksnes Entreprenør.

Ny hverdag

For daglig leder Håvard Høgstad i Arnøy Laks er det en ny hverdag med den nye almenningskaia.

- Vi har gått fra trekai til en framtidsrettet og moderne betongkai. Den gamle kaia var nedslitt og oppbrukt. Og også for samfunnet på Arnøya har det vært et behov for en ordentlig dypvannskai, sier Håvard Høgstad.

Slipper landeveien

Det er ikke første gang Skjervøy kommune bygger kai etter denne modellen. Almenningskaier er bygd både på Skjervøy, Årviksand og Vorterøya før.

- Denne kaia vil bidra til at større industrivirksomhet og veiprosjekter på Arnøya vil kunne ta last sjøveien i mye større grad enn før. For asfaltbåter og grusbåter er kaia perfekt. Jeg husker da det ble bygd skredsikring i Langfjord, så måtte man ta alt i land på Skjervøy og så frakte det med bil og ferge til Arnøya. Det slipper man nå, sier Trætten.

Vinn-vinn

Bedriften på Arnøya er i vekst. I 2015 hadde de en omsetning på 175 millioner kroner og sysselsatte 45 personer.

- Vi betaler renter og avdrag på kaia og har sånn sett pådratt oss en stor forpliktelse. Men vi har en virksomhet som er maritimt rettet og dette vil bidra til videre vekst. En vinn-vinn-situasjon, sier Høgstad.

Fornuftig pengebruk

Ordfører er glad for at man har fått en ordentlig dypvannskai på Arnøya.

– Kaier er en viktig del av infrastrukturen i kommunen. Fiskeri og havbruk er viktig. Vi har bygd flere kaier og nå var det Arnøy sin tur. Jeg er veldig glad for at det ble en realitet, sier Albrigtsen (KrF/Kp).

Han er klar på at bruken av regionale utviklingsmidler på kai er fornuftig pengebruk.

– Ja, jeg syns det er rett bruk av midlene. Det er også en viktig investering fra fylket. Jeg er ganske sikker på at hadde det ikke vært for Troms fylkeskommune, så hadde det ikke blitt noen kai på Arnøya. Nå føler jeg at Arnøya er godt dekket med kaier, sier Albrigtsen.

GOD PLASS: Håvard Høgstad i Arnøy Laks og prosjektleder Terje Trætten i Skjervøy kommune kan skue over 600 kvadratmeter med ny betongkai på Lauksletta. Foto: Torbjørn O. Karlsen Foto: Torbjørn O. Karlsen
FORNØYD MED KAI: Ørjan Albrigtsen, ordfører i Skjervøy. Foto: Torbjørn O. Karlsen