"Our Stories – the business of using storytelling to draw people in" ble 10. mai godkjent som et Interreg Nord prosjekt.

Prosjektet er et samarbeid mellom ihana! AS, Lapland Universitet i Tornio (Leadpartner), storytellerbedriften E-City fra Tornio, musikkgruppen JORD fra Pajala og Svefi – Svenskfinska Folkskolen i Haparanda.

"Our Stories" har som mål å utvikle verktøy og metodikk - for innsamling og formidling av fortellinger. Prosjektpartnerne deltar i innsamling av fortellinger og ulike produksjoner basert på disse.

- For meg som er en rimelig liten bedrift er dette stort! For det første er det utrolig mye kompetanse og nettverk. Jeg lærer veldig, veldig mye av samarbeidet med både bedrifter og universitet i andre land. Det er også et prosjekt jeg skal jobbe med de neste tre årene, og som gir meg mye i bunn for bedriften sin del. Det kan også gi meg muligheter for å vokse etter at de tre årene er ferdig, sier daglig leder for ihana! AS, Inger Birkelund.

Deltakende

Prosjektet har oppstart 1. august i år, og på norsk side vil Halti næringshage være sentral i forhold til å opprette og koordinere kontakt og samarbeid mellom prosjektet, norsk prosjektpartner og deltakende reiselivsbedrifter i regionen.

- I tillegg skal det utgis en bok, hvor jeg har redaktøransvaret for produksjonen, men jeg kommer til å være med i alle delene av prosjektet. Vi er fem partnere - hvor noen av oss er ganske små, men prosjektet er lagt opp slik at alle partnere jobber med alt. Bare det å samarbeide tett om de oppgavene vi skal løse er også veldig givende, sier hun.

Totalkostnadene er på 1,1 millioner Euro og på norsk side finansieres prosjektet i hovedsak med tilskudd fra Interreg Nord, regional medfinansiering fra Troms Fylkeskommune, Innovasjon Norge samt SkatteFunn.

Digital deling

Materialet som samles inn skal etter planen og når prosjektet rundes av, være samlet og deles fritt digitalt til alle og enhver.

- Det blir først og fremst den digitale plattformen og denne delingen som blir viktig. Vi skal også arrangere en del konferanser om hvordan man skal bruke storytelling, og hvordan det er lurt å bruke storytelling for å få folk til å få et forhold til en plass. Det at man kan bruke det i både omdømmebygging, i markedsføring og i forhold til reiselivsprodukter - at man kan pakke det inn i de opplevelsene reiselivsbedrifter tilbyr, sier Birkelund.

ihana! AS ønsker å takke alle de som har bidratt i utvikling av prosjektet – spesielt Halti næringshage ved Trude Indrebø som har vært prosjektleder i forprosjektfasen og Tove I. Dahl fra Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske universitet som har bidratt med kompetanse, nettverk og stort engasjement.

En stor takk rettes også til alle hjelpere i virkemiddelapparatet, prosjektpartnere og andre som på ulike måter har bidratt til realisering av prosjektet.