Kommunereformprosessen rundt Lyngenfjorden går sin gang, med avstemninger og kommunestyrevedtak. Knut Jentoft, ordfører i Storfjord, registrerer at kommunalminister Jan Tore Sanner for en tid tilbake åpnet for å gi norske kommuner mer tid enn til 1. juli med å komme i mål med alle prosessene. Det har overrasket Jentoft.

– Det som har skjedd, er at kommunene har klaget på dårlig tid; at prosessene må få mer tyngde og at ting må bearbeides. Men når vi har spurt om mer tid til disse tingene, så har Fylkesmannen avslått det. Og da har vi kjørt etter tidsplanen, sier Jentoft.

- Veldig trist

Tidsplanen for Storfjord er en folkeavstemning 6. juni og en kommunestyrebehandling 22. juni.

– Vi er tungt inne i siste fasen og i andre kommuner har man gjort unna både folkeavstemning og sågar også kommunestyrevedtakene. Da er det veldig trist at man begynner å snakke om å gi mer tid likevel, sier Jentoft, og fortsetter:

– Det innebærer jo å gå tilbake til start og kaste terningene på nytt. Det er ganske håpløst. Men jeg kan ikke se noen annen løsning enn at prosessen må gå som planlagt nå. Så får vi se hva Fylkesmannen sier, sier Jentoft.

Forbausende klønete

– Hvordan syns du at prosessen har vært håndtert fra sentralt hold?

– Jeg vet ikke om jeg skal si det så sterkt, men jeg syns den har vært forbausende klønete håndtert, sier Jentoft.

Han tror prosessen hadde blitt bedre hvis man allerede i januar kunne fått signaler om at man kunne få en utsettelse.

– Ja, det tror jeg. Det ble hektisk på slutten. Lyngen la ned veto om at kommunesenteret skulle ligge på Lyngseidet i møte 22. april og forhåndsstemmingen i Storfjord skulle starte 23. mai. Og innimellom her kom utsettelsestilbudet fra Sanner, sier Jentoft.

Store avstander

Han mener uansett at reformen er beregnet for andre forhold enn det man ser i Nord-Troms.

– For å ta en Lyngenfjord-kommune som eksempel, så ville den alene utgjort 96 prosent av arealet til Østfold. Der er det 18 kommuner. Det er ni mil bare fra Olderdalen til Hatteng. Da skjønner man kanskje at det blir dyrt å levere tjenester over så store avstander, sier Jentoft.

Han viser til at distriktsutfordringene i de tre kommunene også har ført til at både Lyngen, Kåfjord og Storfjord kommer gunstig ut i regjeringens forslag til nytt inntektssystem for kommunene.

I avstemningen 6. juni er det kun to alternativer for storfjordingene: Sammenslåing med Tromsø eller bestå som egen kommune. I tillegg har du et tredje alternativ - nemlig en blank stemme.

Blir et tema videre

Fylkesmannen tror uansett ikke kommunereformdebatten er over 1. juli.

Det er ikke Fylkesmannen som i tolvte time har gitt ekstra tid til kommuner som har søkt om det. Men fylkesmannen selv, Bård Pedersen, forklarer likevel hvorfor.

– Det er rett at det har vært veldig stø kurs med tanke på tidsfristene og at 1. juli har vært gjeldende hele tiden. Men man har altså fått noen søknader fra kommuner som kanskje kan komme i havn med sammenslåingsplanene hvis man får litt mer tid og disse er innvilget. Regjeringen har jo et ønske om å få resultater, sier Pedersen.

Han tar likevel til etterretning at ordfører Jentoft mener det er uheldig.

– Ja, det får vi gjøre. Så får Storfjord og andre kommuner gjøre så godt de kan innenfor de rammebetingelsene de har fått, sier Pedersen.

Fylkesmannen skal selv gi et forslag til ny kommunestruktur til regjeringen. Han tror ikke sammenslåingsdebatten er over etter 1. juli.

– Jeg tror nok kommunestrukturen blir et tema etter fristen også. Det er alltid noe på gang, for eksempel med innbyggerinitiativ, og vi er nok ikke ferdige med å tenke. Kommunesammenslåinger er en modningsprosess og ingenting er hogget inn i stein, sier Pedersen.

– Du har ikke vært så medfølende med kommuner som har klaget på dårlig tid før?

– Nei, men kommunesammenslåinger er et vanskelig spørsmål. En ting er å lande det politisk, men så har man ønsket folkets røst også. Og det er ikke noe lettere for dem, sier Pedersen.