Øyvind Evanger (Ap) har ingen forståelse for at Skattekontoret på Storslett er foreslått lagt ned og flyttet til Alta. Evanger mener det lukter sentralisering lang vei.

– Ja, nok en gang får vi en håpløs sentralisering, som føyer seg inn i rekken av sentraliseringstiltak fra denne regjeringen. Nå er det mer enn nok, sier Evanger.

Les saken: Kontoret er foreslått flyttet til Alta

Ut i distriktet

Han er ikke avvisende til at offentlige kontorer må rasjonalisere og kutte.

– Det er greit at man omorganiserer tjenester og ikke trenger kontorer overalt, ettersom mye foregår over nett nå. Men hvis argumentet er at det er så få som besøker kontorene, så skjønner jeg ikke hvorfor alt på død og liv skal flyttes til de store byene. Da kunne kontorene like godt blitt flyttet ut i distriktet, sier Evanger.

Gyllen mulighet

Ordføreren mener Skattekontoret utmerket godt kunne ligget på Storslett fortsatt, istedenfor i Alta eller Tromsø.

– Dette ville vært en gyllen mulighet for regjeringen til å få statlige kompetansemiljø ute i distriktene og dermed også støtte opp om Distrikts-Norge. I Nord-Troms er vi godt utbygd på fiber og alt ligger til rette for at vi skal kunne gjøre denne jobben like godt som Alta og Tromsø. Men i stedet skal man altså sentralisere for enhver pris sier Evanger, som også er leder for Nord-Troms regionråd.

– Det har jo så vidt meg bekjent heller aldri vært noe problem å rekruttere folk til skattekontorene rundt om. Så det er heller ikke et argument.

Tema på tinget

Han forventer at saken nå blir et tema på Stortinget.

– Ja, jeg forventer at dette blir tatt på alvor på Tinget – av alle partier. Jeg har en kollega fra Finnmark som kalte det som pågår nå for en ”demontering av Finnmark”. Da skjønner man at alle nedleggelsene blir for mye, sier Evanger.

Martin Henriksen, stortingsrepresentant for Troms Ap, bekrefter at skattekontorsaken er tema på tinget.

– Vi har stilt spørsmål til finansministeren om dette. Vi kommer til å følge denne saken nøye, og uansett skal vi jobbe for at kompetansearbeidsplasser og fagmiljøer i distriktene, sier Henriksen.

– Tror du det er gjennomførbart?

– Ja. Man burde se på hvilke regionale og landsdekkende funksjoner som kan legges til distriktet. Det var store protester da Statens innkrevingssentral ble lagt til Mo i Rana og da Brønnøysundregistrene ble opprettet. Men det har gått helt fint med begge.

- Det er klart vi er skuffet

De fem ansatte på Storslett var forberedt da beskjeden om forslaget kom. To av disse er bosatt i Nordreisa, to i Kåfjord og i en Lyngen. Alle har fem kontordager i uka på Storslett.

Magne Bergset er rådgiver og tillitsvalgt. Han kjører fem dager i uka fra Lyngseidet til Storslett og hjem igjen. Han sier beskjeden om foreslått sammenslåing ikke kom som et sjokk på de ansatte.

- Vi har fått begrunnelsen og det er greit nok. Etaten ønsker store og slagkraftige miljøer, men det er klart vi er skuffet, sier Bergset.

Ikke så flyttbare

For de ansatte vil det ikke være mulig å benytte seg av kollektivtransport for å komme seg til og fra Alta på daglig basis. Slik det ser ut nå må de ansatte flytte til Alta dersom de vil fortsette i jobben.

For Bergset vil det bli aktuelt å ga av med pensjon før kontoret eventuelt blir flyttet, men det er ikke alle de ansatte på Storslett-kontoret dette er aktuelt for.

- Vi har familieforhold å ta hensyn til. Vi er ikke så flyttbare, sier han.

Sist gang det ble gjennomført omstrukturering var i 2007. Da ble de ansatte i Kåfjord, Lyngen, Skjervøy og Kvænangen flyttet til Nordreisa.

Å miste kontorer og arbeidsplasser mener Bergset er noe lokalsamfunnet kan tape på.

- Så har vi dette med å flytte kompetansearbeidsplasser ut. Flere kompetansearbeidsplasser lokalt skaper gromiljø for flere ting, sier Bergset.

Møter stengte dører

Fra 1. juni 2017 vil publikum møte låste dører på skattekontoret på Storslett. Til 2019 vil det være en overgangsfase. Innen utgangen av 2019 skal ansatte være flyttet til de sammenslåtte kontorene.

Bergset sier det er et behov for å være tilgjengelig for publikum. Det meste kan løses over telefon og internett, men dette er ikke gjeldende for alle.

- Vi er mest bekymret for publikum. Vi spekulerer i hvordan vi skal møte dem. Alle vil få hjelp over telefon, men det er ikke alle som har forutsetninger for å bruke datamaskiner. Og til Alta og Tromsø er det langt å dra.

På Skattekontoret på Storslett opplever de at det er et behov for å ha noen som publikum kan møte.

- Vi har to personer som de dagene vi har åpent driver publikumsbehandling. Så lenge vi har åpent er det folk som er innom, sier Bergset.

Også møtet med næringslivet lokalt vil forsvinne.

- For bønder og næringsdrivende kan det være greit med veiledning, sier han.

Magne Bergset har jobbet for Skatteetaten i 42 år.På den ene veggen på kontoret hans har han hengt opp bilder fra hele karrieren. Foto: Johanne P. Elvestad