De siste tre årene har mekaniker Inge Hansen satset alt på å bli best i Watercross, en motorsport hvor det konkurreres i å være raskest med snøskuter rundt en bane på vann!

– I Norge har man ikke engang mulighet til å trene, mens i Finland og ikke minst Sverige er denne sporten svært stor, sier han til Framtid i Nord.

Drar til Sverige

Nå har han klargjort skuteren, og drar mot Sverige for å delta i en rekke konkurranser gjennom hele juli måned. Hansen skal delta både i Svensk mesterskap og kjøre løp i Midt Norge for å kvalifisere seg til Europamesterskapet.

– Det blir noe kjøring i mellom, men betydelig mindre om jeg skulle kjørt hjem til Manndalen mellom konkurranse, forklarer han.

Første løp går fredag med åpningen i SM Cup (svensk mesterskap), før han dagen etter kjører 40 mil til Snåsa og EM uttak. Deretter bærer det tilbake til Sverige hvor han skal delta videre i SM cup med finalen i Lycksele den 27. juli som det store høydepunktet.

Ifølge Hansen er det ikke bare stor interesse for å delta i Watercross hos nabofolket hvor de beste har profesjonelle fabrikkteam. Også publikumsinteressen er stor med direktesendinger på nett fra konkurransene, og omlag 6-7000 publikummere på finelarundene.

Mål om medalje

Når Inge Hansen stiller til start, er det med mål om medalje både i SM og EM. Fjorårets sesong endte med en bronseplass i EM, mens i det svenske mesterskapet ble det totalt en 7. plass.

– Ambisjonene er å ta medalje, og det er mulig om man får det tekniske til å fungere, sier han.

Han har nå brukt omlag 70 timer de siste 14 dagene på å få den nye skuteren rigget klar, og det er alltid et spenningsmoment å se om maskinen fungerer godt på vannet.

– Den er ikke testet på vann ennå, men jeg trur at ting skal fungere, forteller han. Men Hansen er noe spent på hvor mye tid som blir brukt å skru på skuteren i mellom konkurransene.

– Mens de andre har egne mekanikere, så må jeg gjøre alt selv mellom heatene, forklarer han.

Watercross er en motorsport hvor utøvere konkurrerer med snøskuter på vann. Det kjøres fire runder i en satt løype med både knappe svinger og hopp. Innledende heat kjøres med fire utøvere hvor de beste går videre til finaler. I følge Hansen er nivået blitt så høyt at det nytter ikke å bruke eldre snøskutere, men de sterkeste og kraftigste på markedet.

–  Så det er blitt en svært dyr sport, opplyser Hansen, og legger til at uten velvillige lokale sponsorer har det vært umulig å satse for fullt.

EM: Hansen har også mål om å kvalifisere seg, og ta medalje i EM. Her fra fjorårets EM i Kirkenes hvor han tok en sterk bronseplass. Foto: Jan Arild Hansen